04. Saline
05. Dear dead days
06. Falling down
07. You / I
08. Toys
09. Wonderland

Jem Godfrey är portalfiguren i brittiska frost*; han spelar keyboards, skriver och producerar materialet. Han är dessutom känd som låtskrivare och producent för flertalet popakter, däribland Play och Atomic Kitten. Bandet i övrigt består av musiker som gitarristen John Mitchell (Arena, It Bites och Kino), bassisten John Jowitt (Arena, IQ och Jadis), trummisen Andy Edwards (IQ) samt nye sångaren Dec Burke. Så om du förväntar dig en mysig neoprogg-platta förstår jag dig mycket väl. Men…

Det är tämligen svårt att ge en generell beskrivning av musiken, men att muse har en stor påverkan på Godfrey är ganska uppenbart – låtarna har till exempel gott om distade synthar och programmerade rytmer. Musiken är helt klart mer experimentell än anpassad efter allmän begäran, för att parafrasera på titeln, och det kräver en ängels tålamod och en fäbless för täta produktioner med elektroniska effekter för att ta detta verk till sig.

De atmosfäriska bitarna, då de påminner något om sylvan, fungerar bäst för mig. Men om du gillar tyskarna bör du lyssna noga innan du köper detta, för Frost* är betydligt mer inkonsekventa och gillar verkligen att skruva till det i arrangemangen.

Överlag är detta en skiva som jag har väldigt svår att ta till mig. Det är melodiöst och vackert, men ändå fäster inte tongångarna. Det är inte förrän jag hör låten ”nästa gång” som jag kan nynna med i melodierna. Inte heller är jag särskilt förtjust i de gasade elektroniska effekterna – de ger ett alldeles för frostigt intryck för mig som gillar en varm ljudbild.

Betyg: 5/10