03. Reasons to Live (6:26)
04. Heartbreak Armageddon (7:41)
05. The Last Journey Home (8:12)
06. A Flame for Freedom (5:20)
07. Inside the Winter Storm (8:12)
08. The Warrior Inside (7:15)

Jag har alltid varit svag för band med starka refränger och ett kraftigt beat och jag tänker på Stratovarius under Intermisson/Infinite eran men det fanns mycket annat också. 2003 köpte jag ”Valley of the damned”, Dragonforce debut och jag älskade musiken men ganska snart föll den i glömska tills för några månader sedan när min son frågade om jag skulle hänga med och se dom i februari. Självklart skall farsan göra det och än mer självklart är det nu för ”Ultra beatdown” spelar jag snart sönder, så bra är den!

I Sam Totman och Herman Li har Dragonforce två gitarrister av yppersta världsklass som ger bandet sitt säregna sound som förstärks av ZP Theart på sång. Hans röst liksom flyter med i musiken vilket även Vadim Pruzhanovs keyboards gör för här används så väl keyboarden som sången som musikens fasta punkter. Kompet har ett enormt tryck och en extra tillgång är att bandets samtliga medlemmar sjunger vilket lyfter sången flera dimensioner. När allt vävs samman får man Dragonforce väldigt unika powermetal med stora inslag av progmetal och ett antal doser Brittisk neoprog men så gästspelar Clive Nolan (keyboards och bakgrundssång) och Fredric Leclercq (akustisk och kompgitarr). Producerat har Karl Groom gjort ihop med Herman Li och Sam Totman men så är ”Ultra beatdown” en mycket Brittisk produktion av yppersta världsklass.

Dragonforce skiljer sig på många sätt gentemot sina Finska och Tyska kollegor som spelar powermetal för det här så mycket mer för man är snudd på dum om man tar avstånd från dom bara för att dom råkar sorteras in under powermetal. Själv föredrar jag att kalla musiken för luftig, gitarrbaserad modern neoprogressiv metal med en stämsång vilket är lite av en bristvara. Visst finns här likheter med redan nämnda Stratovarius och en del av det Helloween har gjort men främst låter Dragonforce som Dragonforce vilket är det som gör dom unika. Lyssna bara på underbara ”A flame for freedom” som återfinns på min topp tre lista över årets bästa låtar men hela plattan är mästerlig. Jag hoppas verkligen att Dragonforce får sitt stora internationella genombrott med den här plattan vilket mycket tyder på vilket i sin tur gör det extra roligt att få se dom live i Göteborg den 25 februari nästa år. Till dess spelar jag sönder plattan och jag väljer att inte plocka ut fler låtar för samtliga duger att plocka ut. Låt vara att det inte är världens mest avancerade platta men en av årets bästa är den enligt mitt tycke.

9,5/10