GÖTEBORGS ARTROCKFÖRENING

 
 

Recensioner

 

SEAN MALONE – CORTLAND (Free Electric Sound) 

Controversy 
Splinter
Fischer's Gambit 
Hand Full of Earth 
Sinfonia
Giant Steps 
At Taliesin 
Big Sky Wanting 
The Big Idea
Unquity Road (bonus track)

 

Sean Malone är en amerikansk multiinstrumentalist, mest känd för virtuost spel på bandlös bas och på s.k."Chapman Stick". En ”stick” är en speciell sorts elektrisk bas som ser ut som en lång och bred greppbräda från en gitarr. (Någon kanske undrade vad det var för konstigt instrument som basisten i The Watch hade när de framträdde på Moks-konserten i Slottsskogen i juni förra året...Det var just en "Stick" han spelade på.)

Malone är en man med stor musikalisk bredd som haft många "strängar på sin lyra", eller kanske ska man säga, på sin "stick". Han verkar kunna behärska de flesta genrer, allt från technical deathmetal till pop, jazz, klassiskt, fusion och progrock-metal. Var tidigare medlem i bandet "Cynic", numera aktiv i musikervirtuoskollektivet "Gordian Knot". Han har dessutom skrivit böcker, undervisat i musikteori samt medverkat på ett stort antal skivor som studiomusiker.

Skivan "Cortland" spelades in redan 1996, men gavs då ut på ett litet entusiast-skivbolag i begränsad upplaga som därför ganska snabbt tog slut.  Under åren visade det sig att intresset och förfrågningarna efter skivan var såpass stort att ett beslut om återutgivning togs. Följdaktligen, hösten 2007 gavs skivan åter ut, denna gång på ett större bolag och lite mer "på riktigt", med ett bonustrack dessutom. Trots ideer om remastering av låtarna och även utbyte av vissa bas-slingor innan återutgivningen behölls skivan som den var. Det gör dock att soundet i vissa stycken har en del 90-tals-doft.  

Cortland skall enligt Malone själv ses som ett musikaliskt dokument från övergångstiden mellan hans båda större projekt "Cynic" och "Gordian Knot". Deathmetal-bandet "Cynic" hade gått i graven bara ett par år innan skivan spelades in och man kan på något sätt skönja lite av den musikaliska ambivalens som han måste ha känt just då. Samtidigt som han sökte och behövde nya utmaningar som basist, ville han även försöka sig på att utforska de musikaliska uttryck och former som intresserade honom. Detta trots sin medvetenhet om den uppenbara risk som fanns att det musikaliska skulle bli lidande.

Skivans 10 spår uppvisar just mycket av den bredd som kännetecknat Malone och hans sökanden efter musikaliska uttryck. Här finns element av fusions-jazz, världsmusik, progressive-rock, klassisk musik, postmoderna arrangemang samt en del stänk av metal. Bara ett fåtal musiker medverkar på skivan, mer än hälften av låtarna spelas som trio. Samtliga utom näst sista spåret är instrumentala. Sean Reinert, (från Cynic och Gordian Knot), är otroligt kompetent på trummor. Dessutom medverkar Reeves Gabriel (ex. Bowie/Tin Machine), Trey Gunn (ex. King Crimson) och Bob Bunin på gitarr. Och så förstås Sean Malone på elbas, chapman stick, loopar och programmering.

När virtuoser och andra som är "häxmästare" på sina instrument ger ut s.k. soloskivor är risken stor att det kan bli hur "nördigt" som helst. Oftast blir det musikaliska lidande, mycket på grund av att musikern inte riktigt vet vad han/hon skall göra med allt sitt kunnande. Det finns många exempel på hur skivor helt kan urarta i uppvisningsspel och ekvilibrism. Någon sorts VM i fingerfärdighet.... ”Kolla, vad jag kan göra grabbar, gör om det om ni kan!" I viss mån lider väl också "Cortland" av detta, men jag är glatt överraskad av den återhållsamhet och balans som Sean Malone lyckas visa upp. Eftersom hans medmusikanter dessutom är så pass skickliga som de nu är, så blir inte detta en skiva enbart för elbas-entusiaster, utan även mer generella musiklyssnare kan få ut en del av skivan. Man bör väl kanske vara lite åt jazzhållet dock.

Nu ska det väl sägas att jag inte direkt hoppade högt av eufori när jag satte på skivan trots allt. Ett flertal spår är rent ut sagt sega att lyssna på och skulle passa utmärkt på den lika sega internetradiostationen ”smoothjazz.com”. Men det finns ändå vissa spår som utmärker sig, t.ex  2.a spåret "Splinter", en uptempolåt med  häftigt distad gitarr, 4:e låten "Hand full of earth" som utmynnar i lite Frippertroniska loopar, samt 8:e stycket "Big sky wanting" med sina svävande klanger. Men som sagt, skivan är nog aningen för "nördig" för mig. (Men vore jag elbasist skulle nog sätta betyget lite högre.)

 

www.seanmalone.net

 

Betyg 6/10    

 

Erik Holmblad

 

 

 

 

 

       

   

   
   

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna

 

 

©