Lisa Johansson: Vocals
Daniel Arvidsson: Rhythm guitars
Fredrik Johansson: Bass
Jerry Torstensson: Drums
Andreas Karlsson: Keyboards & programming

Fjärde fullängdaren ifrån Säffles storheter Draconian, fortsätter på redan inslagen bana med ännu en platta i genren: Gothic Doom Metal.

Början till dagens Draconian såg dagens ljus redan 1994 och gick till en början under namnet Kerberos. Efter ett antal demos och tre tidigare fullängdsplattor är det så dags för alster nummer fyra. Ska genast erkänna att jag inte är så väldigt inlyssnad på genren, så när plattan väl hamnade i cd-spelaren var inte förväntningarna så värst högt ställda. Ganska omgående fick jag dock börja revidera mina till en början lite negativa förväntningar/fördomar, för det som ljudmässigt mötte mig var faktiskt helt ok.

Det som kommer emot mig ur högtalarna är en väl avvägd mix mellan vackert och stilrent, med underbart vacker sång ifrån Lisa Johansson, och det brutalt ödesmättade ljudlandskap, där Anders Jakobssons grottbjörnsmullrande stämma lägger en helt annan dimension till lyssnandet.

De nio spåren på plattan följer stilmässigt ungefär samma mönster allihop, vilket gör att låtarna känns ganska lika. Däremot måste jag erkänna att för varje genomlyssning har låtarna fått mer av en egen identitet och har också växt betydligt för varje lyssning. Till början hade jag och har fortfarande, till viss del, ganska så svårt för Lisa Johanssons spröda stämma. Absolut inte för att hon sjunger dåligt på något vis, utan snarare för att jag inte riktigt klarar av den diametralt stora skillnaden i karaktär mellan de båda sångarnas röster. En annan sak som för mig drar ner betyget är när det blir för ”operaaktigt” i de vackra episka partierna. Ok, jag vet att det tillhör genren, men jag gillar det ändå inte till hundra procent. Kolla bara på våra internationellt hyllade storheter Opeth, där Micke Åkerfeldts stämma växlar på samma sätt mellan harmoniskt och vackert för att i nästa stund brutalt ryta och stöka till det ordentligt. Nu är ju detta som sagt mycket personliga och subjektiva åsikter, men som för mig gör att plattan inte håller måttet fullt ut.

Däremot ska jag villigt erkänna att Draconian har fått till ett album som växer med varje lyssning, och vem vet jag kanske börjar gilla även de klenare, feminina stämmorna så småningom!?

Låtarna går i ett ganska långsamt tungt tempo som sig bör inom doomgenren och har en härlig tyngd där gitarrer och rytmsektion skapar ett skönt ödesmättat sound, och jag tycker att om jag ska försöka beskriva bandets sound, att det låter som om man korsar Paradise Lost med just tidigare nämnda Opeth. Anders Jakobssons stämma tycker jag dessutom påminner en hel del om Micke Åkerfeldts. Produktionen är tung och brutal, men ändå kristallklar och diskantrik, med en väl avvägd balans mellan instrumenten. På det stora hela en bra platta som nog kommer att växa ytterligare med tiden, men jag kan ändå inte riktigt släppa tanken på ett Draconian med bara manliga vokala inslag och vad det kvalitetsmässigt skulle göra.

6,5/10

©