10.Truth or consequence

Trevor Phipps: Vocals
Buz McGrath: Guitar
Ken Susi: Guitar, backing vocals
John Maggard: Bass, backing vocals, piano
Derek Kerswill: Drums

Helt ny bekantskap som ramlade ner i brevlådan i samma veva som senaste Karmakanic. Efter första genomlyssningen insåg jag dock direkt att för att kunna recensera två så helt olika plattor måste man ställa stora krav på den egna förmågan att kunna ta till sig musik av diametralt olika karaktär, intensitet och inte minst känslouttryck. Själv anser jag mig att vara ganska bred i min musiksmak, och uppskattade verkligen det välspelade och tekniskt skickliga hantverket på tidigare nämnda progressiva alster. Således var det upp till bevis för att se om den egna musikaliska vidsyntheten var så högt utvecklad som jag själv ville göra gällande.

Unearth bildades 1998 i, Massachusetts, USA av Trevor Phipps, Buz McGrath och Ken Susi. Bandet utökades ganska omgående med bassisten John ”Slo” Maggard och den nuvarande sättningen gjordes komplett i och med att Derek Kerswill anslöt sig.

Debutplattan ”The strings of conscience” -01 blev, när den släpptes ett populärt tillskott till dåtidens underground metalcore scen, då bandets mix av metal, hardcore och thrash blev en intressant vidareutveckling genom sitt massiva sound och tyngd. Man började tidigt att använda sjusträngade gitarrer, samt fem/sexsträngade basar, vilket naturligtvis bidrog till bandets musikaliska utveckling. Fram till dag har bandet spelat ganska mycket på festivaler men har också turnerat ihop med band som: Bleeding Through, Devildriver, Dimmu Borgir och Slayer, Killswitch Engage, Slipknot mfl. Under åren har också backkatalogen utökats med: ”The oncoming storm”-04, ”III: In the eyes of fire”-06, samt Cd/Dvd:n ”Alive from the apocalypse”-08.

Nu tror säkert många att Unearth ytterligare är ett av den drös med band som ”apat” efter den så kallade Göteborgsdödsen, och visst är influenserna emellanåt ganska tydliga och uttalade, men bandet har hittat en egen ganska kul och originell kombination av melodiös thrash/death/core. Många fans av mer renodlad thrash/deathmetal verkar ha svårt för att ta till sig denna typ av musik, då den i deras öron verkar vara för mesig och inte tillräckligt hård och brutal. För mig är det just dessa faktorer som gör den njutbar överhuvudtaget, nämligen kombinationen av kraft, energi, teknik, melodi och framförallt nyanser, vilket jag tycker ofta saknas fullständigt i tidigare nämnda genrer.

”The March” är producerad av Adam Dutkiewicz (Killswitch Engage), samt att bakom mixerbordet har ingen mindre än Andy Sneap haft hand om slutfinishen, vilket har gett ett massivt och mäktigt ljud men där ändå nyanserna är klara och tydliga.

Musikaliskt känns plattan ibland lite ojämn och inte så variationsrik som jag skulle ha önskat, men den har trots detta ett flertal riktiga höjdarspår där framförallt; ”My will be done”, ”Crow killer” och ”Grave of opportunity” höjer sig över mängden. De flesta spår på plattan går i ungefär samma stil, och då är det kraft, brutal energi, och hel del dubbeltramp som gäller. Man varvar dessa musikaliska urladdningar med snygga gitarrer i stämmor och här blir ibland In Flames-influenserna väldigt tydliga. Ska man försöka jämföra dessa båda band, tycker jag att Unearths båda gitarrister Buz McGrath och Ken Susi verkar vara betydligt mer tekniskt drivna än sina svenska kollegor, och faktiskt roligare att lyssna på, vilket även kan bero på den ypperliga produktionen / mixningen. ”Sången” sköts på ett bra sätt av Trevor Phipps, och är tack och lov helt fri från grymtningar och growls, och han påminner faktiskt en hel del i röst, frasering och sångsätt om sin svenske kollega Andreas Sölveström (Within Y), och är liksom han konstant arg, ettrig och ilsken i sitt uttryck.

Unearth har vid det här laget hållit på i dryga tio år, och har på den tiden hittat sin egen nisch inom dödsmetallen, och det som gör ”The March” till en kul och inspirerande skiva, är framförallt energin och intensiteten som förmedlas i ett rasande tempo och som dessutom framförs med stort tekniskt kunnande, musikaliskt ös och sväng.

7/10