5.Kung Bore ( Besegrad)
6.Vägskäl
7.Där Hemma
8.Säg Mig Hur
9.Den Tiden Är Förbi
10.Förbannad Igen

Lyssna på Magnolia gör mig nostalgisk för här doftar det sjuttiotals hårdrock och prog a la November, Älgarnas Trädgård, Mecki Mark Men, Cream med flera och tidstypisk sjunger man på  Svenska. Om det kan man tycka vad man vill och det må man göra om musiken också som är kompetent gjord men oändligt tråkig.

Ronny Eriksson som startade bandet `94 i lilla Åmål som ett projekt ihop med trummisen Anders Hedström som fortfarande finns med. Ronny som spelar det mesta utom trummor är en begåvad multiinstrumentalist men någon större sångare är han inte. Visst sjunger han tidstypiskt men bra sjunger han inte och möjligen är han lite väl fixerad i sjuttiotalet vilket låttitlarna tyder på. På den tiden ville man att titlarna skulle associera till dess innehåll och det lyckas man med men för mig blir det mest patetiskt. Hade det funnits humor och sarkasm med en stor dos självdistans hade jag köpt konceptet men när dessa bitar saknas blir det bara tråkigt så efter tredje låten börjar jag tröttna.

Några nyanser finns här knappt utan det mal på utan att fånga mig och då har jag ändå lyssnat på plattan ett flertal gånger. ”Vägskäl” och ”Förbannad igen” är det låtar som fångar mig liksom instrumentala ”Där hemma” men det räcker inte för det är något som saknas. Vad vet jag inte men lite influenser av Nationalteatern, Nynningen eller varför inte Motvind hade inte skadat för dessa band hade en självdistans som Magnolia saknar än så länge.

2,5/10

Recenserade Magnolias förra platta som jag tyckte mycket om. Nu är det då dags för gruppens nya album Falska Vägar. Ronny Eriksson & Co fortsätter på sin inslagna väg och plattan består av 10 spår fyllda med muskelblues. Det är tungt, välspelat och texterna vänder sig ofta mot dagens ytlighet och hetsjakt efter pengar och lycka.

Precis som förra plattan är det mycket välspelat och gediget. Längre solon med wah-wah-pedaler och allt som hör det tidiga 70-talet till dyker också upp men framför allt är musiken uppbyggd på bra riff. Kul också att det fortfarande finns folk som vågar sjunga på svenska, ja, med dialekt till och med. Så till alla er som gillade förra plattan: KÖP! Och ni andra Abramis- och Novemberälskare därute i stugorna, ni har nåt kul framför er!

Hade även glädjen att se bandet på Slottsskogen sommaren 07 ( var det väl?) och blev helt knockad av bandets energi och tajthet. Inte minst det drivande härliga basspelet.

Så än en gång Ronny: hats off, Du har gjort det igen!

Dennis Jacobsson