6 Turn Away
7 Old Man's Memories
8 Watching You
9 Jester In The Ballroom
10 Black Swan

Ett österrikiskt progpowermetalband som släpper sin första fullängdare efter att ha utgivit en EP – ”The Awakening” – 2007.

Jag säger det med en enda gång, detta är skräp. Anledningarna är många. Om bandet byter ut sångarna, sparkar producenten och anlitar någorlunda bra låtskrivare till nästa platta så kanske de kan nå upp till godkänt. Texterna är usla med alla tänkbara floskler och refrängerna är skrattretande. Ecliptica saknar för all del inte progressiva ideér men någon producent värd namnet borde ju ha rensat upp och skickat det hela på remiss. Emellanåt drar gruppen till med några häftiga riff som skulle kunnat bli hur bra som helst med rätt hjälp, ett exempel är ”Twilight Hall” som inleds riktigt lysande men när sången börjar och sedan kommer till refrängen vill jag bara trycka på ”Next Track” i bästa fall och undvika ”Eject” av medlidande. ”Turn Away” låter som om ”Saturday Night Live” lyckats göra parodi på en Jim Steinman-låt. Den instrumentala delen av ”Turn Away” är dock ok, men den delen varar endast i 20 sekunder. ”Watching You” är nog den enda låt som får godkänt, här har Ecliptica undvikit alla de saker jag tidigare klagat på. ”Jester In The Ballroom” har ett intro som föralldel är bra men som är stulet rakt av. Av vilka kommer jag dock inte på just nu.

Jag kan inte förstå att någon släpper en platta av så låg kvalitét när skivförsäljningen redan gått ner så mycket som den gjort. I fjol (2007) vann bandet tävlingen ”Metal Battle Austria”, förmodligen på walk-over. Det kanske ingick ett skivkontrakt som förstapris? Det skulle förklara en hel del, för jag har svårt att tänka mig att italienska Frontiers skulle släppt igenom detta annars.

Betyg: 2/10

Joachim Hansson