07 We Rock
08 Always & Never
09 Tell Me Why
10 If You Go
11 Self-Righteous Fuck
12 Forever and Ever

Jag har följt Finska Norther sedan debuten, ”Mirror of madness” (Spinefarm Records 2003) och det går hela tiden framåt från att ha varit ett band i skuggan av Children Of Bodom och Ensiferum dock utan de sistnämndas trallande refränger. ”N” är Norther´s fjärde album som är deras mest melodiska där dom ganska typiska mörka Finska tongångarna har bytts ut mot ett lite luftigare sound som ibland påminner om Dark Tranquillity fast med en något mer dominerande keyboard som ger bandet ett eget sound. Petri Lindroos artikulerar sitt growlande som få andra vilket vissa inte gillar men själv är jag väldigt förtjust i hans sångsätt medan jag håller med kritikerna att Kristian Rantas rensång inte tillför något att tala om.

Tycker man om melodisk deathmetal med återkommande nyanser och läckra övergångar kan Norther vara värda att upptäcka och gillar man gamla In Flames, Dark Tranquillity och mycket annat nordiskt med melodier i sin tämligen strukturerade brutalitet. Det är behaglig musik som inte kräver ens fulla koncentration hela tiden men väljer man att koncentrera sig på musiken finns här mycket att upptäcka för den nyfikne. Låtar som ”Forever and ever”, ”C.U.S. (finns bara med på den limiterade utgåvan), ”Frozen angel” visar väl vilken potential Norther har och vill man upptäcka något nytt utan alltför stora nymodigheter i strukturerat koncept kan detta vara plattan. Den limiterade utgåvan som innehåller tre bonuslåtar rekommenderas och omslaget är ett årets snyggaste enligt min mening men så har Norther en utsökt läcker logga.

6,5/10

©