2.In Winter’s ash
3.Silent
4.God in dust
5.Lacrimosa (gather me)
6.Darkness
7.Forever

Jag blev tipsad om Virgin Black för mindre än en månad sedan av en god vän som jag brukar diskutera musik med och jag lyssnade lite på deras Myspace sida. Det lät bra men jag blev inte imponerad fast jag lät mig övertalas att köpa den här deras helt nya platta när min gode vän tog hem några stycken från Australien. Nu kan jag inte slita mig från ”Requiem – fortissimo” som bokstavligt talat trollbinder mig. Jag fattar ingenting mer än att jag njuter av varenda ton och jag kan inte kontrollera min kropp. Det är ett sådant välbehag och en njutning jag inte kan beskriva för den måste upplevas för inte trodde jag att ett smått kultförklarat band ifrån Adelaide i Australien kunde fånga mig så totalt. Musiken är mörk och går ofta på halvfart men doom är det inte utan mer någon mässande symfonisk progressiv musik. The Adelaide Symphony Orchestra gästar liksom Susan Johnson på sopran vars sång lätt ger gåshud för oj vad klar och otroligt vacker den är. Rowan London pratsjunger och ibland tenderar han nästan att growla men helt gör han det aldrig. Han är även bandets musikaliska motor som vid sidan av sjunga även spelar piano och diverse keyboards. Tillsammans med Samantha Escarbe på gitarrer skriver han all musik och lyrik och övriga fasta medlemmar är Grayh på bas och Luke Faz på trummor som nyligen har ersatt Dino Cielo som medverkar på plattan.

Alla gillar att jämföra och hitta referenser och osökt tänker jag på My Dying Bride, Saviour Machine och i viss mån Moonspell. Ibland hörs likheter med Throes Of Dawn och Swallow The Sun fast utan dom sistnämndas monotoni. Här flyter musiken fram med en betydligt större variationsrikedom med otroliga harmonier och fantastiska nyanser. Man vet aldrig vad som väntar vilket skapar en nyfikenhet men man kan lika gärna blunda och bara njuta för man upptäcker hela tiden något nytt. Plocka ut någon enskild låt kan och vill jag inte för här finns en helhet som säkert gör många gröna av avundsjuka för det här är stor musik gjort av ett de flesta av oss okänt band från andra sidan jordklotet. Vår värld är fantastisk som tillåter oss att upptäcka den och dess undersköna toner som här är gestaltat av 45 minuters lekamen för kropp och stjäl vilket gör den till årets överlägset bästa platta i mitt tycke.

9,5/10

©