5. Smile Pretty For The Devil
6. Tie My Rope
7. Done With Everything, Die For Nothing
8. Banned From Heaven
9. Roadkill Morning
10. Ghost Riders In The Sky

Jag är sedan många år väldigt förtjust i mycket av den Finska metalmusiken där Children Of Bodom tillhör giganterna men samtidigt har jag aldrig riktigt tagit mig till dom vilket jag möjligen borde göra efter att ha lyssnat på ”Blooddrunk” ett antal gånger. Här får vi 40:31 minuter av trash/speed/powermetal framfört i för det mesta ett rasande tempo där keyboarden och gitarrerna dominerar ljudbilden tillsammans med Alexi Laithos ofta skrikande growl som ger bandet sitt ganska speciella sound där avgrund blandas med svepande harmonier i dur vilket kan tyckas vara en absurd mix men på något sätt fungerar det.

Jag tycker om det i måttliga doser för det är lätt hänt att det blir för mycket men i motsats till mycket annat tycker jag att COB har lyckats för som i ”Tie my rope” har musiken ett djup och en mening som klart tilltalar mig. Inledande ”Hellhounds on my trail” anger annars tonen och i titellåten hörs spår av progmetal vilket återkommer i några låtar till längre fram. ”Banned from heaven” är kanske det bästa exemplet på det med sitt underbara gitarrsolo samtidigt som Alexi visar att han kan nyansera sin röst för här är den betydligt mer varierad. Den är skivans klart bästa låt men en bit bak i mitt huvud infinner sig tanken på att försöka se COB live för jag tror att det är på scen deras musik verkligen kommer till sin rätt vilket den limiterade upplagans DVD väl bevisar. Där får man hela plattan vilket är en fröjd för ögonen och det skall sägas att DVD:n innehåller lite mer material om hur skivan kom till vilket troligen är till för de mest hängivna fansen.

Omslaget tillhör klassen riktigt bedrövliga och det lilla häftet som följer med saknar texterna till låtarna. Fansen kan säkert acceptera det medan vi som inte kan bandet lika väl eller som bara tycker om att följa med i texterna tycker att det är riktigt dåligt. Hur som helst ger ”Blooddrunk” en lite spretande intryck där riktigt bra partier varvas men mindre bra melodier. Nu tycks COB ha hittat sin grej vilket dom väl bevisar för i dessa tider av sviktande skivförsäljning säljer dom riktigt bra. Mitt helhetsintryck är att det är en helt okay platta som det tar lite tid för öronen att tränga in i och då är jag förhållandevis van vid brutal metal.

6/10

©