06: The Bloodchain
07: The Fallen
08: Day Of The Dead
09: Resemblance Of The Past
10: Reborne
11: Til Death Do Us Apart

Om man tycker om The Gothenburg Metal Sound är Stockholmska Degradead ett band att kolla upp och gillar man band som In Flames, Dark Tranquillity, Avatar etc är ”Til death do us apart” ett givet köp. Att sedan plattan är inspelad i IF Studios med Jesper Strömblad, Daniel Svensson och Björn Gelotte från In Flames bakom spakarna tilltalar säkerligen ett antal. Visst låter det bra men produktionen är lite väl tunn och flera av låtarnas inledningar är för lika för att fullt ut tilltala mig. Kenneth Helgesson är en helt okay trummis men varför bara dessa evigt triggade baskaggar?   Med lite mer tryck i fötterna och för all del händerna också skulle det bli ett betydligt bättre tryck i kompet och med det en större originalitet för avsaknaden på originalitet är snudd på enorm vilket gör plattan onödigt tillrättalagd.

Mikael Sehlins röst är inte helt färdigt för ibland brister han i sitt smått pratande sätt att growla men när han sjunger rent då låter det mycket bra. Jag tycker även om David Szücs och Anders Nyströms sätt att spela mot varandra med sina gitarrer vilket ger bandet det uns av originalitet dom trots allt har. ”The bloodchain” är tillsammans med ”Day of the dead” plattans mest variationsrika låtar varav den sistnämnda är min personliga favorit. Dessa gör mig lite nyfiken på att höra hur det låter live så det är möjligt att vi tar hit dom på sikt.

Helhetsintrycket blir en så där debut med inte helt färdiga musiker i ett inte helt färdigt band som vågar gå åt motsatt håll men som är försiktiga med att ta ut svängarna. Förhoppningsvis får Degradead utvecklas i lugn och ro och låt oss hoppas att man inte tittar för mycket på sina idoler för inte behövs det ännu ett band som Avatar eller Sonic Syndicate men visst förstår jag att skivbolagen gärna vill det i tider som dessa när skivförsäljningen bara sjunker.

4,5/10

©