Invincible
Midas Touch
Fragments of the Sun / Outro
Arrive Alive
Tales From the Tourbus (bonus video)
The Rehearsal Tapes (bonus video)

I början av 80-talet inledde skotska Pallas sin långa karriär och stilen som numer kallas neoprog började få en alltmer trogen skara fans. Skivsläppen kommer i en jämn ström med den skillnaden från de flesta andra band att de släpps med några års mellanrum. Nu får vi beskåda Pallas andra dvd, denna gång från Wyspiański Teatern i Katowice/Poland vilken spelades in i oktober månad 2007. Spelningen ingick i en dubbelakt där rockoperan ”She” med Caamora efterföljdes, då med frontmannen tillika vokalisten Allan Reed`s medverkan i både uppsättningarna.

Att de är samspelta råder ingen tvekan om och låtmaterialet skulle lika gärna kunna vara en helt annan utan att tumma på kvalitén, för där finns massor att hämta ur Pallas så gedigna låtskatt. Allan Reed har en rätt så säregen röst som utgör en stor del av Pallas soundet. Lite unikt från andra neoprog band är nog keyboardspelet från Ronnie Brown vilket håller en något mera undangömd roll, naturligtvis följsam men utan att dominera ljudbilden. Graeme Murray bakom den ”tunga” basen tar ibland över leadsången som i ”Invincible”. En annan viktig del är naturligtvis gitarrspelet och sound från Niall Mathewson som exempelvis i ett av mina favoritspår ”Fragments of the Sun”. Slutligen Colin Fraser bakom trumskinnen håller även han en rätt så tillbakadragen roll, urskicklig men som hela bandet verkar helheten vara det väsentliga i Pallas framtoning.

Som vanligt när det gäller produktionen från just denna teatern och dess polska medarbetare är att foto och ljud i det närmaste presenteras klanderfritt. Som sig bör innehåller även dvd`n en hel del bonusmaterial för de nördiga Pallasfansen.

Totalt sett en dvd för vänner av neoprog i allmänhet och naturligtvis för Pallas fans i synnerhet.

8/10

©