06 Golgota
07 The Second King
08 Through Differnt Eyes
09 Phantom Ship
10 Overflow
11 The Journey

”Human nature” gör mig nostalgisk för det var ett tag sedan jag recenserade ett rent konceptalbum och det var väl så länge sedan som jag hörde något så här Italienskt episkt. Det tar inte många minuter innan jag är helt förtrollade av Cecilia Serras sopran som kompletteras av Alessandro Manicones alt för oj vad vackert och pampigt dom sjunger. Bakom sig har dom fem instrumentalister av yppersta världsklass som sammantaget bildar ett sound Rhapsody skulle bli avundsjuka av. Davide Calisse är en gudabenådad gitarrist men hela bandet ger ett solitt intryck som för all del doftar Italiensk neoprog men stora klassiska influenser och det hörs vilka enorma musiker samtliga sju medlemmar är. Det gör att jag gärna står ut med bandets kristna inriktning vilket lyser igenom på några av låttitlarna men samtidigt har jag inte gjort någon djupare textanalys för i mitt fall är det musiken tillsammans med dom vokala insatserna det primära. Faktum är det här är stor musik på ett pampigt och maffigt men samtidigt jordnära sätt.

”Human nature” är en musikalisk resa på 61:02 minuter fördelat på elva låtar eller rättare sagt akter eftersom det är ett konceptalbum med ett för mig tidigare helt okänt band. Okända lär dom inte förbli för det här är riktigt bra och det vore synd och skam om inte fler upptäckte hur bra Ivory Moon är. Gillar man symfonisk metal med så väl klassiska som progressiva inslag är dom värda en chans. Själv är jag otroligt nyfiken på vad komma skall och det är sådana här plattor som gör det extra roligt att kalla sig recensent.

7/10

©