05. Window And The Watcher
06. ...And The Promise Of The Truth
07. In These Hands
08. 7 Days
09. Rain
10. Sum Of 1

The Butterfly Effect (TBE i fortsättningen) är ett rockband från Brisbane i Australien som bildades 1999. Bandet består av Clint Boge (sång), Ben Hall (trummor), Glenn Esmond (bas) and Kurt "Puddles" Goedhart (gitarr). Plattan ”Final Conversation of Kings” är deras tredje i ordningen. Bandet turnerar flitigt och har just deltagit i den stora Australisk/Nya Zeeländska festivalen Big Day Out.

Bästa spåren är kanske inledningsspåret ”Worlds of Fire” som både har en fin melodi och väldigt fina instrumentala insatser. Precis som på många andra spår så dominerar gitarrsoundet som också är det bärande elementet i bandets musik. Väldigt fina gitarrpassager, ofta i olika kompletterande stämmor och omväxlande mellan spröda toner och hårdaste hårdrocksriff. Sångmässigt gör Clint Boge en väldigt bra insats. Ofta kommer jag att tänka på att hans röst och sätt att sjunga liknar Daniel Gildenlöv i Pain of Salvation. Överhuvudtaget finns många likheter med PoS och jag frestas att kalla TBEs sound för ”PoS Lite”. Lyssna till exempel på inledningen av spåren ”Final Conversation of Kings” och ”In these hands” som påminner väldigt mycket om stilen på en del låtar på PoS-plattan Perfect Element Part II. Det rör sig om samma typ av arrangemang av musiken dock mycket snällare och mer likt den traditionella treminutersrocken anpassat för radio. På tal om det sistnämnda så finns det nog många potentiella radio-hits på plattan, t ex låten ”Window and the Watcher” som också mycket riktigt har släppts som singel.

Som Artrockare finns en del intressanta delar att lyssna till på plattan men kanske inte riktigt så mycket som man skulle önska. En låt som dock växt rejält efterhand är ”And the Promise of the Truth” där bandet bygger upp ett intressant sound. I refrängpartiet låter det riktigt bra och effektfullt har man lagt på ett fräckt lågmält trumpetkomp i bakgrunden. Sen måste jag till slut nämna låten ”In these hands” som har ett mycket häftigt refrängparti där kompet av gitarr och keyboards lägger upp en läcker ljudmatta för sången.

Slutomdömet blir överlag rätt positivt. Låtarna är överlag bra och utan några djupdykningar. Jag har redan nämnt topparna men som sagt, som Artrockare kanske man vill ha mer för att riktigt tända till. Men ändå, en riktigt bra platta och den mindre kräsne rockfantasten skulle kanske ha anledning att jubla högt över innehållet.

Betyg: 7 av 10