09. 21st Century Schizoid Man

Bonus:
Intervju med Alex Keskitalo
Butterfly's Cry (video-clip)
Biografi, diskografi, fotografier, web-länkar
Diverse live-material mm

Finska Overhead bildades hösten 1999 och har hittills släppt tre album: "Zumanthum" 2002, "Metaepitome" 2005 och "We're Not Here After All" 2008. Bandet har spelat på rockklubbar och festivaler runt om i Europa de senaste åren, och uppträdde bl.a. på "Slottsskogen Goes Progressive" 2007.

Live-DVD:n "Live After All" är inspelad i februari 2009, under första upplagan av "Prog Rock Festival" på den vackra Wyspianskiteatern i Katowice, Polen. Låtarna är huvudsakligen hämtade från gruppens två senaste album och ger en bra och representativ bild av hur gruppen låter idag.

Sättningen är: Tarmo Simonen - piano & keyboards, Jaakko Kettunen - gitarr, Alex Keskitalo - tvärflöjt & sång, Janne Pylkkönen - bas och Ville Sjöblom - trummor. Musikerna är väl samspelta och gör ett bra jobb. Ett litet minus dock för sången - Alex Keskitalo sjunger stundtals lite småfalskt och rösten håller inte riktigt i alla lägen. Men å andra sidan har han både utstrålning och charm.

Musiken kan beskrivas som ett slags eklektisk, melodisk flumrock med progressiva ambitioner. Det låter både "retro" och "neo" på samma gång. Här finns såväl atmosfäriska ljudlandskap som klassisk rock blandat med tyngre element, psykedeliska influenser, ja till och med lite dödsmetallvrål på några ställen. Musiken är relativt lättlyssnad och borde tilltala en bred publik. I och med att man lånar friskt från olika håll så känns det mesta välbekant, men det bidrar också till en viss förvirring. Hur låter gruppen OVERHEAD egentligen? Ibland tycker man sig höra Floydianska stämningar för att i nästa stund associera till Deep Purple, Dire Straits, King Crimson, Marillion, RPWL, Riverside, Dream Theater, ja till och med Bill Whelan's "Riverdance" (ca 6 minuter in på öppningsspåret)...

Overhead bjuder på en varierad musikalisk mix. Några personliga favoriter: Det nästan 20 minuter långa öppningsspåret "Metaepitome" är absolut en av höjdpunkterna. Här bjuds vi på en suggestiv och stämningsfylld progressiv svit där man kan uppleva Overhead's olika ansikten. Den flummiga texten passar perfekt till musiken. "Butterfly's Cry" är en annan låt som svänger riktigt gott. Det börjar med bas och trummor, sedan faller övriga instrument in unisont i ett virvlande, luftigt och lekfullt tema som fastnar direkt och sitter som en smäck! "A Method..." är en långsam, vackert melodisk sång, som nästan omärkligt övergår i den tyngre och mer rytmiska "To the Madness". Härligt drivande trum- och basspel, musiken påminner lite om polska Riverside. "Entropy" är ytterligare en rytmisk och rockig låt av det tyngre slaget. Snygga riff och melodislingor, neoprog blandat med power ballad... svårt att beskriva! Denna typ av musik passar enligt min mening Alex Keskitalo's sångröst bättre än de mer finstämda spåren. Extranumret, King Crimson's "21st Century Schizoid Man", framförs i en mycket personlig tolkning. Här lyckas man få till det riktigt bra, med rejäl tyngd och avgrundsdjupa helvetesvrål. Det börjar ganska troget originalet, men efter hand blir det allt mer flummigt, fläskigt och psykedeliskt. Sköna solon på gitarr respektive keyboards. Härligt att höra!

Detta är ingen oumbärlig klassiker, men gillar man Overheads musik är denna DVD ett givet köp. Produktionen är förstklassig både vad gäller ljud och bild. Ljussättningen är snygg och variationsrik, och de långa, svepande översiktsbilderna omväxlande med närbilder förstärker stämningen i musiken och tillför en extra dimension. Slutprodukten blir mer attraktiv än om man enbart lyssnar på musiken. Metal Mind Productions lyfter verkligen fram det bästa hos Overhead!

Betyg: 7 av 10

Gunilla Härefelt Bennerhed