10. A new generation 5:28

Aurelio Fierro Jr.: Vocals
Dario de Cicco:  Keyboards
Emanuele Colella: Guitars
Andrea Stipa: Drums
Raffaele Castaldo: Bass

Italienska bandet Mind Key drog i gång för drygt tio år sedan, efter att de bägge musikerna Dario de Ciccio och Emanuele Colella beslutat sig för att börja arbeta ihop. Målet och visionen var att skapa en musik där det bästa från den tidens progmetal skulle utgöra grunden. Samtidigt ville man leda in den på en väg som var ny, mogen och mer sångorienterad, och dessutom inspirerad av 80/90-talets mer klassiska hård rock. Efter att de första åren ha genomgått ett antal medlemsbyten, så blev sättningen någorlunda intakt och en första demo ”Welcome to another reality” släpptes, vilket gjorde att man fick kontrakt med Frontiers records.

Precis innan debutplattan ”Journey of a rough diamond” skulle släppas, (2004) lämnade dåvarande sångaren Mark Basile bandet, vilket var mycket olyckligt då bandet var inbokade på ett antal spelningar. In kom dock den unge Aurelio Fierro Jr., och de inplanerade gigen kunde genomföras och även en supportturné i Italien, tillsammans med Dream Theater på deras ”Train of thought-tour”. Tiden som följde turnerade Mind Key ganska mycket i Europa som support till: Vision Divine, Pendragon mfl, och man medverkade också på det årets Progpower Europa. En live-dvd ”Habemus Poland”, spelades in och nu med Giorgio Adamo som sångare och frontman. Låtskrivandet fortsatte under tiden med en lite mer ”okomplicerad” inriktning, och efter ytterligare ett par sångarbyten var dock Aurelio Fierro Jr. tillbaka i bandet och denna gång, som det verkar på en permanent basis. Fierro beskrivs i pressreleasen som en kraftfull mix mellan Ronnie James Dio och David Coverdale, det vill säga ungefär som hur norrmannen Jörn Lande låter. Detta uttalande stämmer mer än väl till etthundra procent, för röstlikheten mellan nämnda Lande och Fierro känns emellanåt nästan skrämmande.

Nu har det blivit dags för platta nummer två, och ”Pulse for a graveheart” har snurrat många varv i spelaren sedan den damp ner i brevlådan och blev tämligen omgående ett mycket uppskattat inslag i undertecknads musikaliska värld. Mind Key spelar en mycket välkomponerad musik med många intrikata och avancerade instrumentala partier, med allt vad märkliga taktarter och tempobyten gäller. Dessa Italienska musiker vet verkligen hur man ska hantera sina respektive instrument, och detta på både ett tekniskt skickligt sätt, men även med stor känsla och subtilitet. Detta kombinerat med bra bärande melodier och fullständigt lysande sångprestationer gör att slutresultatet blir mycket välljudande.

När jag efter ett antal genomlyssningar ska försöka analysera plattan, får jag varje gång jag hör den en känsla av att den låter som en betydligt mer progressiv variant av Jorns musik. Detta beror naturligtvis på den grymma röstlikheten. Det instrumentala hantverket är av världsklass, och väl i nivå med giganter inom progmetallen som: Dream Theater, Symphony X, Evergrey, Cloudscape mfl, mfl.

På plattan medverkar för övrigt ett par musiker från några av nämnda band, nämligen keyboardfantomen Derek Sherinian (Dream Theater, Alice Cooper mfl,mfl), som lägger ett solo i låten ”Citizen of greed”. Tom Englund från Evergrey sjunger en duett tillsammans med Fierro i titelspåret ”Graveheart”, och hans sånginsatser är som vanligt fantastiska.

Den gästmusiker som dock utmärker sig mest är annars Reb Beach (Whitesnake, Winger mfl,). På låten ”Now until forever” som i detta sammanhang är mycket välljudande, men ganska så annorlunda i förhållande till övriga låtar, delar han på gitarrarbetet med Emanuele Colella. När jag hör denna låt, så kommer jag genast att tänka på en betydligt mer progressiv och tyngre variant av Toto. Gitarrspelet är här både tungt och tekniskt avancerat, men är samtidigt i vissa partier klart fusioninspirerat och jazzigt. Steve Lukathers ande svävar ständigt över denna låt, och vissa inslag i låten känns faktiskt väldigt tydligt ”lånade/snodda”. Klart bästa spår på plattan, då den sticker ut på ett annat sätt än övriga låtar. En annan låt som skiljer sig markant från övriga spår är den instrumentala och akustiskt gitarrdominerade ”Ventotene (The island)”, men som i sammanhanget tyvärr känns ganska menlös och onödig.

”Pulse for a graveheart” har producerats, mixat och mastrats av Dennis Ward (Pink Cream 69, Angra, Krokus, Place Vendome mfl,) och har en skön och kraftfull mix, men som ibland blir lite ”för tight”, vilket gör att instrumentseparationen ibland flyter ihop och ljudbilden blir lite för massiv. Hade klart vunnit på att lättats upp och gjorts lite luftigare, men slutmixen är ändå godkänd om än med viss tvekan.

Helhetsintrycket av plattan är ändå mycket positivt, med bra och omväxlande låtar, dessutom kryddat med fantastiskt musikaliskt utövande och sanslöst bra sång.

7,5 / 10