04. In Real Life There Is No Algebra
05. Where The Rain Comes In
06. At Home... Watching Movies
07. Coup De Grâce
08. Abigail's Questions (In An Infinite Universe)
09. The Stuff That Dreams Are Made Of

Måste erkänna direkt att det här var det svåraste recensionsuppdrag jag hittills har ställts inför. Beardfish är ett ytterst kompetent band som blandar stilar från alla möjliga håll på ett närmast halsbrytande sätt. Vi känner igen det ifrån tidigare, t ex från de senaste ”Sleeping in Traffic”-plattorna, men frågan är om inte det är ännu mer extremt i deras nya verk ”Destined Solitaire”. Man kan förstås se det väldigt positivt: ”Här finns något för alla att lyssna på – alla stilar av musik verkar finnas representerade”. Men det finns också en rätt besvärlig negativ sida av det hela: ”Hur vet vi att det är Beardfish vi hör – vad är deras eget genuina sound?”. För mig är detta en viktig fråga. Ett band eller en artist måste ha någon form av ”själ”, något som gör att man fastnar för just deras musik. Det kan vara något så simpelt som en extremt bra sångare men i regel är det en kombination av ett antal faktorer. För varje musikdiggare är denna eftersökta kombination förmodligen unik vilket gör ett recensionsuppdrag svårt eftersom det förmodligen knappast finns någon som tycker exakt som undertecknad. Men oftast har man preferenser för någon typ av musikgenre vilket gör att man tycker att man åtminstone kan bedöma ifall just dessa genres passar in på musiken i fråga. Men i Beardfish fall blir detta problematiskt.

Den nya CDn innehåller 9 låtar som i princip alla är betydligt längre än den radioanpassade standardlåtens 3 minuter. Varje låt är dessutom upphackad i ett antal variationer som faktiskt gör det svårt att beskriva just den enskilda låten. Båda dessa faktorer gör att vi i alla fall utan vidare kan beskriva deras musik som Artrock skapad med betydligt högre ambitioner än att bara låta sig slölyssnas på. Stilmässigt tänker man på en salig mix av band och artister som exempelvis The Flower Kings, Gentle Giant, Frank Zappa och Samla Mammas Manna! Men som redan antytts finns även en mängd andra influenser.

Frånsett den instrumentala inledningslåten ”Awaken the sleeping” och den likaledes instrumentala låten ”Coup de grâce” serveras vi ett antal sånger som var och en verkar beskriva små egna historier eller händelseförlopp. Titellåten ”Destined solitaire” kanske är den mest sofisterade låten på plattan med en mängd olika stilar inblandade. Här försöker man sig även på lite hårdare rock i tillägg till den i övrigt dominerande progrocken med jazzrock-influenser. Till och med lite growling får vi höra. Även lite schyssta akustiska gitarrkombinationer i stil med vad Opeth och Pain of Salvation ibland serverar oss finns med. Låter helt OK men jag får erkänna att jag har lite svårt att verkligen ryckas med.

En låt som måste kommenteras speciellt är låt 5 ”Where the rain comes in” och då kanske främst (men se även nästa paragraf) för sångtexten som på ett intressant sätt antyder att livet som (Artrock-)musiker inte kan vara helt lätt. Vad jag förstår spelas ett sorts scenario upp med en dialog mellan en musiker och (troligen) hans manager eller promotor. Musikern verkar ha tröttnat på vad han håller på med av olika skäl och börjar fundera på om inte han skall hitta på något annat att göra (skaffa sig ett vanligt jobb). Till slut ryter han åt managern ”I quit!!!”. Det är inte utan att man undrar hur mycket egen erfarenhet som ligger bakom storyn. Jag kan tänka mig att det kan kännas väldigt frustrerande att ligga i som en slav och försöka spela musik med höga ambitioner för att finna att responsen från skivköparna och kritiker (kanske som undertecknad) är alldeles för dålig. Men branschen är utan tvekan tuff.

Mitt problem med den här plattan är att trots att jag helt klart inser hur ambitiöst bandet har jobbat med den så lyfter den liksom inte riktigt. Så fort det börjar låta riktigt bra så avbryts det av passager som känns mindre engagerande. Det blir liksom för strukturlöst och för flytande på många ställen.

Till slut, för att ändå i rättvisans namn ändå erkänna att det finns saker som jag gillar skarpt med plattan (och som ändå till slut ger ett rätt hyfsat slutomdöme) så måste jag nämna det alldeles fenomenala spelet på orgel (Hammond?) av Rikard Sjöblom. Det finns representerat på de flesta spåren, ibland i kombination med andra keyboard-sound. Ta till exempel den läckra inledningen på ”Where the rain comes in” eller de likaledes läckra passagerna lite längre in på samma låt, inte alltför olikt vad vi fick höra en gång från de gamla mästarna Gentle Giant. Verkligen fint! För att återigen anknyta till Gentle Giant så tycker jag också att gitarrkombinationerna i början på låt 6 ”At home watching movies” är mycket, mycket tjusiga.

Slutbetyg: 7 av 10.

(Reviderad version, recensenten beklagar ett misstag i en tidigare publicerad version)