06. From the silence
07. Midnight sun
08. King porn
09. Episode 609
10. God of rubbish
11. Vapour trail

I den romerska mytologin är Sylvanus guden över skogar och fält. Men sedan debuten med ”Deliverance” (1999) har Sylvan producerat atmosfärisk och gripande musik som skulle kunna hedra större gudar än så. Deras tre första album var kraftigt influerade av Marillion medan de på fjärde skivan, ”X-Rayed”, antog en tyngre och mörkare skepnad. Och den har de behållit sedan dess.

”Force of Gravity” är Hamburgarnas sjunde verk och precis som sina föregångare är den laddad med melodier och känslor. Den tar lyssnaren på äventyr men resan är ändå relativt lätt att följa med i. Men att spisa Sylvan som bakgrundsmusik är som att försöka hänga med i en film samtidigt som du läser en bok. Bäst gör den sig i hörlurar eller på hög volym i ett mörkt rum. Och spelad utan avbrott måste jag tillägga. För Sylvan är ett typiskt albumband som komponerar musikstycken avsedda att komplettera varandra i ett större format.

Nyckeln till Sylvans musik ligger i Marco Glühmanns sång. Det är han som guidar lyssnaren med melodislingor genom de magnifika och dynamiska ljudlandskap musikerna bygger upp. Vissa spår färgas av stråkar, en del så kraftigt att man får känslan av att det är filmmusik. Och när Sylvan plockar fram storsläggan bankar de alla smådjävlar ur vilket dödsmetallband som helst.

Marillion är fortfarande en stark influens, men nuförtiden kan man även höra att band som Muse och Porcupine Tree påverkar bandet. Och i avslutande nästan femton minuter långa ”Vapour trail”, jazzar de loss i sann Toto-anda. Men inspirationskällorna får mig aldrig att känna mig obekväm. Sylvan har alltjämt en stark egen karaktär, och med undantag för något sega ”Turn of the tide” samt den punkigt nervösa och slamriga ”God of rubbish”, är detta en kanonplatta – i klass med IQ:s och Pendragons senaste.