Chained

Catrin Feymark: Sång
Olle Töpel: Trummor
Kenny Boufadene: Gitarr och skrik
Joonas Niskanen: Gitarr
Kristoffer Bergman: Bas

Vi tar ett styck nål öppnar en kartbok, hittar Sverige och letar upp Göteborg, trycker nålen för att markera nämnda stad för det är därifrån detta eminenta band kommer ifrån. Målet att utveckla det numera berömda ”Gothenburg sound” med en egen ”touch” är precis vad One Without lyckats prestera på denna debut, dessutom en riktigt stark sådan som utan några som helst krusiduller bör tilltala den stora massan.

Bandet bildades 2003 av Joonas Niskanen och debuten är mixad av ”Mattias Wänerstam” (Avatar, Within y) samt mastrad av ”Dragan Tanakovic” (Europé, In Flames, Evergrey).

Här blir det rysningar redan från första lyssningen. Dom har lyckats bra med att väva in så mycket blandade stilar som pop, rock och metal, lägg där till riktigt klistriga refränger och verser som sätter sig omedelbart. Chugga chugga trummor, sköna gitarrer och iskalla keyboards som ligger och pyser mest hela tiden eller ploppar i bakgrunden sätter sin egen prägel på musiken. Icke att förglömma den undersköna vokalissan Catrin Feymark som jag tycker har en del likheter med en av mina favoriter Anneke van Giersbegren från The Gathering.

En ganska bra parallell är om man mixar All Ends med just The Gathering så befinner man sig rätt nära fast inget av dessa två band använder ju sig av ”growlande”,  här höjer det bara musiken ytterligare ett snäpp då det väl dyker upp.

Hela albumet håller överlag en väldigt hög standard på låtarna liksom produktionen. Enda lilla påpekandet är nog det något grunda trumljudet för genren men det är själklart en smaksak och bara en liten parantes i denna annars så grymma debut. Nu hoppas jag bara få tillfälle att höra hur dom låter live då jag inbillar mig att det kan bli ännu ett strå vassare. Den 12, 18 och 25 september spelar de i hemstaden så passa på alla Göteborgare.

Betyg  8.5/10

Niklas Johansson