06. Fill your head with rock
07. Dog
08. Shot of you
09. Butter you up
10. Swan song
11. Sicker than I think

För ganska exakt två år sedan kom den hyllade debuten från Malmös AC/DC. Jag vet, det är billigt att dra växel- och likströmskopplingarna. Men Bonafide gav faktiskt alla vänner av rak, okomplicerad boogiegungande rock en riktigt fin macka att sätta tänderna i när de som bäst satt och väntade på att den australiensiska förlagan skulle släppa sitt femtonde (internationella) studioalbum.

Nåväl, avslutningsnumret (”Night time”) på debuten var behäftat med ett skönt Black Crowes-souligt sväng. Det var något som tog av från ”riksvägen till helvetet” och nyanserade bilden av de medryckande pågarna. Kan det vara så väl att ”Something´s Dripping” är en fortsättning på denna mognad, eller är den en upprepning av föregångarens framgångsrecept?

Inledningen med tre nummer renodlad ”Bad boy boogie” ger skivan en start som i sann AC/DC-anda ger mer av samma vara. Riffen är bekanta och energinivån hög, och precis som föregångarens albumöppnare ”Down” gled över i ”Loud band”, går ”Dirt bound” över i ”Hard livin´man” utan avbrott. Den enda skillnaden är att Micke Nilssons basgångar plöjer något djupare i den skitiga rock´n´roll myllan.

Det andra som slår mig är att Bonafide med detta förstärker sin liverepertoar med ett par, tre giftiga nummer: den sleaze-riviga ”Straight shooters”, där Mia Coldheart från Crucified Barbara och Pontus Snibb sjunger en duett som det slår gnistor om, och den skönt tillbakalutade ”Elvis Chapel blues” är båda fina exempel på att det finns tillräckligt med talang i bandet för att ta musiken i riktningar som är fruktbara. Livefavoriten ”Fill your head with rock” och den pådrivande ”Dog” matchar också kvalitén på ”Bonafide”.

I övrigt känns det dock som att det som på debutskivan framstod som naiv charm inte längre är så oskyldigt. De gör förvisso ansatser till att bredda repertoaren (”Shot of you” och ”Swan song”), men bandet återvänder till bröderna Youngs verktygslåda alltför ofta för att jag ska känna mig bekväm med helheten. Så ville du ha mer ”Bonafide” har du det här.