7. One Life One Death
8. Rising
9. Hell Just Arrived
10. Psycho Kiss
11. Come to the Feast
12. Exterminated

Det numera svensk/tyska Jaded Heart kämpar oförtrutet på med sin melodiska rock/metal och har nu hunnit fram till nionde albumet i katalogen. Mina kunskaper om hur bandet har låtit genom karriären är inte allt för stora men en och annan gång har man ju kollat in vad gubbarna pysslat med så att påstå att dom på nya given ”Perfect Insanity” inte överraskar med några nya tag kan jag nog lugnt påstå. Istället är det klassisk tysk hårdrock med rejält av melodiska och metalliska inslag som fortfarande gäller och det är inte helt fel det heller. Peter Östros tunga och emellanåt oerhört svängiga riffande vilar alltså återigen på en stabil grund skapad av bassisten Michael Müller samt trummisen Axel Kruse och alltihopa kryddas, ibland lite för mycket, av Henning Wanner keyboardspel. Till detta visar återigen Johan Fahlberg att han med bravur klarar av att ersätta förre sångaren Michael Bormann. Fahlberg kanske inte har samma karisma som tysken men visar ändå prov på grymt bra stämband och blir således en av skivan behållningar jämte sin landsmans gitarrspel.

Tyvärr håller inte låtkvalitén hela vägen trots att den inledande trion ”Love Is a Killer”, ”Fly Away” och ”Blood Stained Lies” alla sitter som handen i handsken. Efter dessa tre sjunker intresset rätt så markant från min sida men väcks då och då till liv med låtar som tillexempel snabba ”Freedom Call” och svängiga ”Rising”. Hade bara ett par-tre spår till lyckats höja sig ett snäpp så hade nog även mitt betyg gjort det. Nu blir Jaded Hearts nia en trevlig, om än småanonym, bekantskap.

6/10