12. Smoke on the Water
13. I Love You Japan
14. Baba O’ Riley
15. Shy Boy
16. Next Time Around (Studio Version)
17. Hold Your Head Up (Studio Version)

Mr. Big är ett band jag aldrig bemödat mig att kolla upp närmare. Vilket i och för sig kan beror på de sliskiga ballader som bandet gjort sig känt för. Men det är lite synd att det blivit så för efter att ha fått ta del av deras comebacklive ”Back to Budokan” så förstår jag ju att bandet är så mycket mer än den där kräkframkallande "To Be With You". Bandet sitter ju faktiskt inne med en hel del finfina rökare som både har fart och riffmagi nog för att kunna tilltala mig. Men nog om mig och låt oss ta det från början lite snabbt istället. Bandet existerade alltså mellan 1988 och 2002 men nu har dom sammanstrålat än en gång för att ge sina fans det dom vill ha. Den första turnén efter återföreningen, som jag fattar det, förlades till Japan där bandet alltid varit enormt stort och det är även där deras hyllade livealbum ”Live at Budokan” sattes på tape. Så naturligtvis måste detta förevigas och resultatet har jag nu alltså avnjutit. Att klaga på det musikaliska framförandet vore som att svära i kyrkan. Sångfågeln Eric Martin, supergitarristen Paul Gilbert, basmagikern Billy Sheehan och slagverkaren Pat Torpey tillhör alla toppskicket och bevisar det om och om igen. Kanske lite för många gånger för att det skall vara skoj i och för sig. Solona på skiva nummer två på denna dubbelutgåva är nämligen för många och för tråkiga för att det skall vara kul i längden. Kul är inte heller bandet då dom slänger sig med sina allra mest åttiotalssliskiga låtar där stämmor och ett slickat sound får mig att slå bakut. Inte heller vissa coverval som Deep Purples ”Smoke on the Water” och The Whos ”Baba O’ Riley” känns speciellt underhållande. Kul då att spår som riviga ”Daddy, Brother, Lover, Little Boy”, kaxiga ”Temperamental” och Van Halen-minnande ”The Whole World’s Gonna Know” gör mig på bättre humör och ännu roligare är det när jag får höra låtar som den fartfyllda trion ”Addicted to That Rush”, ”Colorado Bulldog” och ”Shy Boy”. Här finns uppenbarligen en fin låtskatt att upptäcka.

Mr. Big har ett rykte av att vara ett strålande liveband och det kan jag mycket väl tänka mig men denna livedubbel ger mig inte mycket till bevis. Produktionen är onekligen luftig och ger en bra livekänsla men i tider som dessa så förstår jag inte poängen med liveskivan. Det ultimata är ju naturligtvis att kunna se konserten på en DVD och fan vet om jag inte får införskaffa denna så fort som möjligt. Jag må kanske inte bli överväldigad av det jag hör men det låter onekligen väldigt intressant. För fans borde detta dock innebära ett måste i skivsamlingen.

6/10