9. Dreamland 2:32

Jens Carlsson: Vocals
Emil Norberg: Guitars
Piet Sielck: Guitars
Yenz Leonhardt: Bass
Mike Terrana: Drums

Savage Circus bildades 2004 av ex-Blind Guardian trummisen Thomen Stauch, Jens Carlsson (Persuader), Emil Norberg (Persuader) och Piet Sielck (Iron Savior). Man rönte ganska stor framgång och uppmärksamhet genom debutplattan ”Dreamland manor” som släpptes året därpå. Tyvärr drabbades bandet 2006 av ett stort avbräck när Stauch var tvungen att kasta in handduken på grund av ”hälsoproblem”, men ersattes av Thomas Nack som hoppade in på bandets livegig. Bandet filmades i samband med ProgPower USA samma år och giget utgavs som en del av deras första live-dvd ”Live in Atlanta”.

Yenz Leonhardt (Stormwarrior, Iron Savior, Lacrimosa) kompletterade livesättningen i ett tidigt skede men blev inte fast medlem förrän 2007 då även trumpositionen besattes permanent, då Thomen Stauchs personliga hälsoproblem förblev olösta. In bakom trummorna kom Mike Terrana (Masterplan, Tarja, Axel Rudi Pell) och verkar nu var en permanent ersättare.

Så har det då blivit dags för en, av fansen efterlängtad uppföljare. Själv hade jag inte några tidigare erfarenheter av Savage Circus, men tyckte av albumtitlen att döma: ”Of doom and death” att det lät mycket intressant och inspirerande att skriva om. Lät som om det här handlade om något rejält tungt och massivt. När så den nedladdade promon matades in i cd:n var således förväntningarna ganska höga, och gissa om jag blev förvånad då musik av höghastighetskaraktär kom emot mig genom högtalarna. Alltså blev inte första kontakten med bandet speciellt positiv, för det ska genast erkännas att dylik ”tyskmetall” knappast hör till undertecknads favoritmusik. Dessutom var ljudbilden mycket tunn och basfattig, och där de smattrande trummorna tyvärr tog över för mycket i ljudbilden. Hoppas dock att det bara är den nedladdade promon som lider av dessa uppenbara kvalitetsbrister. Är däremot ljudet så här dålig även på den riktiga plattan, är det stor synd och skam, då en platta med så här erfarna och skickliga musiker förtjänar en mycket bättre produktion. Framgår dock inte av promobladet vems står för arbetet bakom mixerbordet.

Som tidigare nämnt är jag ingen större anhängare av Power metal och dylik ljudkonst, men försöker ändå att inte vara sämre än att jag ska kunna bedöma plattan hyfsat objektivt ändå. Efter att ha lyssnat igenom plattan ett antal gånger, börjar jag ändå få upp en viss känsla för detta alster. Att samtliga musiker i Savage Circus håller mycket hög musikalisk klass är ställt bortom allt tvivel, och framförallt har jag fastnat för Jens Carlsson mycket kraftfulla och variationsrika stämma. Gitarrister Emil Norberg och Piet Sielck delar de sex/sju strängade sysslorna på ett mycket högkvalitativt sätt, men tyvärr kommer deras många gånger snygga stämsolon bort i slutmixen, och då försvinner mycket av det positiva helhetsintryck som jag lyckats bygga upp för plattan. En annan detalj som också drar ner slutbetyget är trumspelet som är för stereotypt och enahanda för min smak. Även här spelar produktion och mixning in, och den tunna ljudbilden gör att trummorna tar över alldeles för mycket i ljudbilden.

Låtarna har efter varje genomlyssning vunnit lite mer av mitt intresse och nu får jag i detta skede erkänna att de faktiskt är ganska så variationsrika, dubbeltrampet till trots. De flesta spår går som sagt i ett genomgående högt tempo, med innehåller samtidigt en ganska hög dos progressiva inslag, samtidigt kryddade med snygga sångmelodier, harmonier och arrangemang. Har inte haft svårt att plocka ut några favoriter, utan spår nummer två, ”The ordeal” är den låt som har fallit mig bäst i smaken av höghastighetslåtarna, annars är utan tvekan ”Ballad of Susan” det spår som skiljer sig mest från det totala tonspråket, och gissa vad förvånad man blir när man möts av lugn, välspelad och välljudande Queen-inspirerad musik. Influenserna från nämnda band är i denna låt mycket påtagliga, och det känns emellanåt ruskigt likt originalet, vilket klingar grymt snyggt i mina öron.

Som helhet kommer denna platta framför allt att tilltala fans av power metal, etc., men även en gammal inbiten progfreak och dödsmetallare som undertecknad har fått krypa till korset och för sig själv erkänna denna plattas kvaliteter. Tyvärr så drar den dåliga produktionen ner slutbetyget något, vilket den definitivt inte förtjänar.

6 / 10