7. Thin Air
8. Animal Riot Hill
9. Spain
10. Strings to the Bow
11. Crazy Rainbow
12. A Hill Of Beans

Det här är det tredje albumet från norska The Brimstone Solar Radiation Band sen debuten 2004. Bandet spelar musik med mycket inspiration från 60-talet (framförallt Beatles, lite Beach Boys, m fl) men även ingredienser från den typiska 70-talseran med lite mer komplicerad och ambitiös rock med symfoniska inslag. Det finns stora likheter med nutida band som exempelvis Beardfish men även stora skillnader.

Plattan är full av låtar med småtrevliga arrangemang med i huvudsak akustiska instrument (elgitarrerna har en rätt undanträngd plats), piano eller orgel och ett trumsound som verkligen låter 60-tal. Det är en hel del stämsång och Beach Boys-vibbar (lyssna exempelvis på låtarna ”Spain” och ”Strings to the bow”). Det är tyvärr så att jag har lite svårt för leadsinger Rolf Edvardsens röst som låter lite väl nasal och opersonlig för min smak. Det hjälper inte riktigt att stämsången är fin och kompet genomgående av rätt hög klass. Samtidigt är låtarna lite väl enkla och harmlösa vilket gör att jag själv inte riktigt tänder till på plattan. Det låter helt OK och snyggt för ett party på stranden eller på en sommarfestival men det är inget som man sjunker in i under en långpromenad (om ni förstår vad jag menar).

Om jag alltså i stort sett tycker att albumet är rätt så slätstruket så måste jag ändå säga att det finns i alla fall ett lysande undantag och det är avslutningslåten ”A hill of beans” som har ett helt annat djup och känsla. Mycket fina melodiska partier och sång men framförallt ett mycket fint instrumentalt arrangemang. Och jag fullkomligt älskar när man får till de här underbara slingorna med Mellotron-flöjter och stråkar. Alltså, en mycket fin avslutning på plattan som höjer betyget över enbart den godkända nivån.