6 Hall of Angels
7 Love Don't Live Here Anymore
8 Good Morning John
9 Tell Me One More Time
10 Let the Walls Come Down
11 The Wonder

Det är minimalistiskt, kargt och avslöjande men även öppenhjärtigt, personligt och rörande när den nu 73-årige countrystjärnan Kris Kristofferson tar sig ton på sitt tjugonde skivsläpp. Likt förra albumet ”This Old Road” rör sig Kris på nya given ”Closer to the Bone” i samma territorium som sin gamle kamrat Johnny Cash gjorde på sina ”American Recordings”-plattor. Det är väldigt avskalat och enkelt med sångarens röst i centrum som är ackompanjerad av akustisk gitarr och munspel. Don Was är kanske ingen Rick Rubin men lyckas ändå oerhört bra med produktionen där Kris röst får ta plats längst fram i ljudbilden. Man får höra en sliten och ärrad röst där varken skönhetsfläckar eller fel är bortplockade. Gitarrspelet är enkelt pockande och kompmusiker finns men de hålls på en lagom undanskymd nivå. Denna enkla variant av americana känns oerhört ärlig och insiktsfull. Tempot hålls oftast på en släpig nivå men när det behövs biter Kris ifrån och väcker liv i lyssnaren. Kris besjunger allt från kärlek och sorg till livets hårda skola och Sinead O'Connor. Han skickar en hälsning till gamla vänner som Johnny Cash och fäller en kärlekstår när han sjunger om sina barn. Allra bäst är det dock i avslutande ”Love Don’t Live Here Anymore” som Kris skrev när han var blott elva år gammal.

Herr Kristofferson har slagit in på en oerhört trevlig bana med sina två senaste alster men saknar tyvärr en del av det som gjorde Johnny Cashs sista album så framgångsrika och det är de riktigt urstarka låtarna som berör på det djupaste planet. På båda dessa album så har Kris presenterat oerhört finstämd musik men tyvärr inga direkt minnesvärda låtar vilket gör att det blir trevligt för stunden men inget mer.