07. Single of the Weak
08. Ferocity in Desire
09. Happy To Disappoint You
10. I Will Honour You
11. A Mouthful of Loose Teeth
12. Master Storm

Det engelska rockbandet InMe har sedan debuten med “Overgrown Eden” (2003) sökt efter sitt musikaliska uttryck. Idag, fyra album in i karriären, känns de alltjämt lite vacklande avseende vilket ben de ska stå på och vilket de ibland bara ska skutta till på.

Huvudlinjen i bandets musik är i alla fall teknisk och jag hittar en del paralleller till Coheed and Cambria. Det är främst gitarrpartierna och det snärtiga trumspelet som skapar de associationerna, men sångaren/gitarristen Dave McPherson har även en sångstil som för tankarna till nämnda New York-proggare. Till detta uppvisar bandet emellanåt ganska tydliga postgrunge-tendenser, vilket är mest påtagligt i de lugnare låtarna.

Som musiker är britterna oklanderliga om än något opersonliga. Känslan av artistisk omognad blir inte mindre av att sångaren McPherson smyger in malplacerade dödsskrik i var och varannan låt. Möjligen gör han detta för att understryka särskilt känslostormande partier i lyriken. Men i så fall skall han skrika som en hel karl – inte som en nykläckt emo-unge.

Efter en handfull genomlyssningar har jag fortfarande svårt att skilja spåren från varandra. Den enda låten som sticker ut och följaktligen plattans bästa nummer är ”Single of the Weak”. Den stampar loss i klassisk brittisk new-wave anda och har en slagkraftig refräng som inte blir mindre charmig av den breda brittiska accenten. Men annars lastas flera stycken av överambitiösa arrangemang som tenderar att stjäla uppmärksamheten från själva låten. Tanken verkar ha varit att ju fler häftiga riff vi slänger in desto större är chansen att något fastnar hos lyssnaren. Slutintrycket blir istället att bandet är lovande men den musikaliska inriktningen virrig. Det är faktiskt de relativt menlösa postgrunge-låtarna som det är lättast att följa med i.

Betyg: 5/10