6. Infected
7. Our Daily Bread
8. Passing Through
9. Raised in Anger
10. Taker of Innocence
11. Wounds

Linköping är känt för sitt sjudande studentliv och grabbarna i albumdebuterande Los Sin Nombre från samma stad har verkligen gjort sin läxa. Dom har hårdpluggat svenska storheter som In Flames, Soilwork och The Haunted men även slängt ett öga på den amerikanska metalcore-scenen för att kanske kunna få en guldstjärna vid läxförhöret. Musiken dom presenterar på examensprovet ”Blind Leading Blind” är skarp och hårt driven melodisk dödsmetall med en gnutta thrash i sann Göteborgsk anda. Det är knivskarpa riff, snygga melodimattor och smått svängigt emellanåt. Dom har tagit The Haunteds kompromisslöshet och blandat den med In Flames melodikänsla men även vevat ner en saftig bit av Lamb of God i anrättningen. Men trots de välsmakade ingredienserna där både mellantempo och tvåtakt får plats så blir det emellanåt lite enformigt och ett mer varierat material hade varit att föredra. Growlaren/gastaren Pär Palm sköter sig med den äran och skall ha en stor guldstjärna för att han inte lagt till med den för mig så förhatliga rensången. Dock kan även han ibland bli lite enformig emellanåt och skulle nog tjäna på att studera en sångare som Peter Dolving en smula.

“Blind Leading Blind” är ett stycke välsvarvad svensk metal som är medryckande men känns inte så nyskapande tyvärr. Los Sin Nombre har dock under sina sju år som aktivt band slipat sina kunskaper och levererar ett välspelat album som med lite patenterade Jesper Strömblad-melodier skulle kunna vara ett album In Flames vill göra men inte vågar. Här finns även små episka passager som bandet skulle kunna utveckla lite mer och kanske närma sig mer progressiva akter inom genren som tillexempel Darkane. Kunnandet har dom och debuten ger mer än väl smakprov på stordåd som komma skall. Ett par starkare refränger och ett lite mer varierat material till nästa gång efterlyser jag dock.