4. Enlightening Darkness
5. Renewed
6. Magic
7. Taking Control
8. Virtual Redefinition
9. Arrival

Den blott tjugoettårige gitarriste Tommy Ermolli har redan en helt okay meritlista där som så väl hans egna band Twinspirits finns med som Khymera med bland annat välrenommerade Dennis Ward (Pink Cream 69) i laguppställningen. Det är tack vare dessa två band som min nyfikenhet på hans solodebut väcktes för även om jag inte har mycket över för instrumentala plattor så är denna italienare oerhört duktig och det skadar ju inte se vad han bjuder på.
Tillsammans med sina medmusiker från Twinspirits så visar Ermolli upp ett moget och varierat gitarrspel och han har den goda smaken att inte shredda sönder skivan utan fokuserar istället på att skriva låtar. Det är tack vare detta som skivan känns mer njutbar då man slipper den ena akrobatiska fingeruppvisningen efter andra även om killen visar upp en fin teknik.
Ermolli rör sig ledigt mellan genrerna och blandar friskt med sjuttiotalsrock, blues, metal, akustiskt och emellanåt faktiskt lite jazz. En del riff är riktigt medryckande och solospelet går inte av för hackor det heller. Att det emellanåt låter en del som Dream Theater och Rush är kanske inte så konstigt med tanke på hans huvudbands musikaliska inriktning men det ger hela skivan en liten progressiv touch som emellanåt smiter över i små jam innan det rockas på med fint sjuttiotalssväng igen.
Så långt är allting bra men problemet som jag ser det är att det saknas en sångare. Jag tillhör den skaran som anser att musiken tappar en dimension då sången kapas bort. Nu behöver det inte vara sång hela tiden men den skall finnas där som en extra krydda till anrättningen. Ta tillexempel skönt svängiga, ”Endless Space”, Van Halen-minnande “Renewed” eller riffiga ”Arrival” som alla tre hade kunnat bli så mycket bättre med tillexempel Joe Lynn Turner eller någon annan stark rocksångare vid micken.

Som helhet tycker jag ”Step Ahead” är rätt så menlös för min del men jag kan finna en del godsaker att stoppa i mig även här. Jag vill dock uppmana unge herr Ermolli att snarast slänga ihop ett gäng riffiga sjuttiotalsrökare och presentera dem för en profilstark sångare. Gör han det och det blir en skiva av det hela så kommer han gå från okänd till känd på väldigt kort tid för killen kan spela gitarr och låtidéer kan han pilla fram om han bara vill.

Betyg: 5/10