5. Temples of Doom
6. Kingdom of Utopia
7. Queen of Hearts
8. Oceans of Time
9. Sacred Fire
10. War Cry

Danske gitarristen Niels Vejlyt började för några år sedan att knåpa på en platta där hans visioner om att skapa metal med symfoniska element skulle få komma till liv. Till sin hjälp tog han in producentduon Sascha Paeth och Miro vars namn står på omslag till band som Rhapsody of Fire, Kamelot och Angra bland andra. Men det räckte inte med det utan han fick även med sig Ian Parry (Consortium Project , Elegy) som inte bara lade sången utan även skrev lyriken till verket som flätades samman i en historia om en sagovärld där gott och ont ständigt är i onåd med varandra. Resultatet har nu kommit i form av bandet Infinity Overture och debutskivan ”Kingdom of Utopia”. Ett resultat som jag skulle vilja säga inte är helt lysande. Detta är inte mycket mer än medioker symfonisk power metal med försök till svulstiga arrangemang och minnesvärda refränger men det stannar bara vid ett gott försök tyvärr. Musiken är i viss mån varierad men faller allt för ofta in i standardfacket för power metal och några episka allsångsrefränger hittar jag inte någonstans. Dessutom hör inte Ian Parry till någon av mina favoriter. Hans teatraliska röst faller allt för ofta utanför ramen för vad jag skulle klassa som godkänd. När sedan produktionen är ovanligt undermålig för att vara denna producentduo så blir helheten ett magplask.

Nej herr Vejlyt detta var ju inte så lyckat. Jag förstår vart du vill komma med dina visioner men om detta är det bästa du kan få fram inom denna genre så kanske du skall satsa på någon annan stil inom hårdrocken för spela gitarr kan du ju i alla fall.

Betyg: 3/10