7. Desolate
8. Deep in the Woods
9. I'm Frustrated
10. Lonely
11. Blackout Blues
12. Tritonus

Med en till femtio procent ny laguppställning är svenska folkhemshjältarna i Mustasch redo för en nystart men var det en nystart vi behövde? Inget fel med nytt blod i truppen men med tanke på vilken kanonplatta förra alstret ”Latest Version of the Truth” var så tycker jag inte att bandet är i behov av en nystart. Nu är det inte så illavarslande som det låter för nya albumet, som bär bandets namn som titel, låter som det Mustasch vi lärt oss att älska om än med lite mer variation och upptäckarglädje än tidigare. Riff-Raffe har denna gång fått igenom en del av de idéer han tidigare stött på patrull med och resultatet är som vanligt en gedigen Mustasch-platta men med en liten twist emellanåt.

Skivan inleds olycksbådande med introt ”Tritonus” innan helvetet brakar lös med tunga ”Heresy Blasphemy” följt av trygga rockrökaren ”Mine” och sen svängiga ”Damn it's Dark”. En trio låtar som jag definitivt kan se bandet öppna med på kommande turnén för att få med sig publiken direkt. Sistnämnda låten kan dessutom vara den poppigaste bandet släppt ifrån sig och som inte det vore nog så ståtar den även med en av de starkaste refrängerna bandet krängt ur sig någonsin. Skivans höjdpunkt för min del och en låt jag inte kan sluta nynna på. Efter det följer rätt så anonyma men ändå ack så bra ”The Man, The Myth, The Wreck” och ”The Audience is Listening” som både har väldigt ärliga texter vilket är rätt så genomgående för hela skivans lyrik. Det verkar som Raffe öppnat upp sitt sig och börjat skriva mer personlig texter vilket inte gör någonting.
Nu är vi halvvägs in i skivan och här kommer för första gången en låt med bandet som jag inte klarar av att lyssna på. "Desolate" visar upp ett annorlunda Mustasch som här fått med sig Kalle Moreaus på fiol och faktum är att Mustasch och folkmusiktoner ihop låter oerhört intressant men här blir resultatet en statiskt malande gånglåt utan varken sväng eller underhållning. Intressant idé dock men den borde ha gått ytterligare ett varv i låtsnickeriverkstaden innan den satts på en rund plastbit.
Men bandet tar sig snabbt samman i ”Deep in the Woods” där bandet lånar snyggt av Def Leppard och balladen ”I'm Frustrated” som mycket väl kan bli en radiohit även om det inte är någon av bandets bättre låtar. Dock avslutas hela kalaset med sega ”Lonely” och anonyma ”Blackout Blues” innan fortsättningen på ”Tritonus” får sista ordet.

Att leva upp till sin närmaste föregångare i diskografin lyckas inte ”Mustasch” med men bjuder som vanligt på ett gediget låtmaterial som trots att skivan dör ut efter experimentella ”Desolte” står sig fint mot övriga syskon i backkatalogen. Ralf sjunger mer varierat nu än tidigare och, trots att han har en väldigt personlig röst, nu börjar ta sig ur det för honom så förhatliga Ian Astbury-fack han placerats it. Lägg därtill en för Mustasch sedvanlig fet och massiv produktion så får du en platta med bandet som definitivt kommer stå emot tidens tand.
Den svenska arbetarklassens hjältar är och förblir Mustasch!