6 The Promise Of Deceit
7 Nephilim
8 New Night
9 Inheritance
10 Day & Then The Shade
11 Departer

När höstmörkret nu lägger sig likt en becksvart mantel över vårat avlånga land så passar Stockholmska Katatonia på att avtäcka sitt nya alster som de på sedvanligt vis fyllt med mörker och melankoli. På nya ”Night is the New Day” trängs som vanligt de tunga och olycksbådande metalriffen med de mer stillsamma och småvackra rockpartierna och känslan av att detta är en naturlig uppföljare till förra albumet ”The Great Cold Distance” växer sig allt starkare för var lyssning. Den gotiska mystiken har som vanligt snärjt in bandets musik i ett smådeppigt nystan av melodier, stämningsfulla arrangemang och småprogressiva tongångar som i slutändan ger bandet dess unika sound. Till detta nystar Jonas Renkses sång upp musiken och på hans egna lilla speciella vis skänker både värme och isande kyla till helheten.

Personligen har jag ofta blivit förälskad i bandets mörka och dystra men ändå vackra musik vid första lyssningen på en ny skiva med gruppen för att efter ett litet tag tröttna och tycka det är lite småsegt. Så även denna gång. “Night is the New Day” inleds starkt men avtar fram mot mitten innan det tar blir intressant igen. Lite så är det hela tiden. När musiken tar fart och framförs med tyngd så är det mästerligt bra men de lite mer lugnare och mer känslosamma partierna rycker inte tag i mig på samma sätt som dom borde göra för en bättre helhet.

Men säga vad man vill för ”Night is the New Day” är det perfekta soundtracket om man vill krypa upp i soffan under en filt, dämpa belysningen, hälla upp ett glas rött och sen låta höstrusket passera utanför. Musiken skall helst avnjutas genom ett par ordentliga hörlurar för bästa upplevelse. Musiken är nämligen så mångfacetterad och nyansrik att ju bättre förutsättningarna är desto bättre låter produktionen. Men som sagt, trots en fantastisk produktion, underbara melodier och välgenomtänka arrangemang så lossnar det inte denna gång heller för Katatonia enligt mig. De sega partierna tar ner helheten och jag hade velat ha lite mer drag under galoscherna för att ett högre betyg skulle kunna ha delats ut. Njutbart men inte exceptionellt.