6. Lost Forever
7. For My Family and Satan
8. In Anger
9. End of the Road
10. Stone by Stone
11. Moving On

Jag har tidigare klassat Hellfueled som Sveriges eget Ozzy Osbourne Band och det är inte så konstigt då sångaren Andy Alkman låter som en ung Ozzy och gitarristen Jocke Lundgren anammat Zakk Wyldes spelstil. Att sen musiken dom presenterat har låtit som en mix av Ozzys solomaterial och Zakks Black Label Society har ju gjort sitt till det också. Men nu får jag nog omvärdera Huskvarnasönerna för med sitt femte album, ”Emission of Sins”, känns de som de börjar hitta sig själva. Nog för att bandet fortfarande ger sig i kast med Ozzy-fierad åttiotals rock/metal med lite modernare tongångar men nu börjar det bli så pass hög klass på kompositionerna att dom bryter sig ut från mängden. Även sångare Alkman tycker jag börjar hitta sig själv och även om farbror Ozzy fortfarande är den första jämförelsen man kommer på så är de värsta nasala störmomenten borta och en viss variation hittat in i strupen. Även gitarrist Lundgren verkar ha odlat sin egen spelstil väl då den nu präglas mer av en egen personlighet än Zakks dito.

Bandet har som sagt tagit sig i kragen och höjt sig som låtskrivare och tack vare det så har ett mer varierat material snickrats ihop. Den stabila grunden är fortfarande tung och svängig rock/metal med rötterna i och åttiotalet som sagt men nu har även små Alice In Chains-partier (i slutet på ”Save Me”) och tyngre tongångar hittat in vilket jag tycker är välkommet. I musiken hittar vi inte bara eggande riff och catchy refränger utan även bärande melodier och ett band som uppenbarligen inte kan få nog av gammal hederlig metal. Dock känns inte alla spår lika underhållande och enbart ett fåtal sticker ut ur mängden men Hellfueled har helt klart hittat sig själva och även om dom inte når ända fram på ”Emission of Sins” så lovar framtiden gott bara utvecklingen fortsätter på samma stig som den gjort hittills.