6. Victim of a Crime
7. Broken Wings
8. Push it to the Limit
9. Take Me High
10. Away
11. Long Live the Heroes

Vem hade kunnat tro att en av årets mest intressanta debutverk skulle komma att härstamma från Danmark? Bakom namnet Missing Tide hittar vi personer med rutin från flera välkända akter och visst borde namn som Henrik Brockmann (Evil Masquerade, Royal Hunt), Jacob Kjaer (Royal Hunt), Kasper Gram (Evil Masquerade, Manticora) och Allan Tschicaja (Pretty Maids, Kingdome Come) få det att småvattnas i munnen hos de melodiska fansen. På förhand hade jag inte en aning om vilka medlemmar bandet bestod av men jag blev smått knockad av det jag fick höra på ”Follow the Dreamer” ändå. Med rötterna långt ner i åttiotalets melodiösa hårdrocksmylla sparkar de igång skivan med det fräsande upptempospåret som bär skivans namn för att sen byta hög fart mot tungt gungande med ”Never Surrender”. Båda spåren har begåvats med starka refränger och det är något som i princip överensstämmer med samtliga låtar med några få undantag.

Här skulle man kunna tro att den melodiösa hårdrocken skulle få fritt spelrum resten av skivan men då överraskar bandet genom att drämma till med en riktigt heavy metal-rökare i form av ”Traces of Fire”. Refrängen är i och för sig inte lika fräsande som musiken men är istället urstark. Bandet styr dock bort från det metalliska på efterföljande ”Fairytale” men visar istället upp ett fint riffande vilket inte är fy skam.
Sen smäller det till igen! ”Dangerous” sparkar igång med ett sylvasst heavy metal-riff som utan tvekan kan vara ett av de bästa i år och borde definitiv få tyska akter som Accept och U.D.O. att fundera inför kommande skivinspelningar. Det är denna typ av tungt sväng som jag älskar och jag blir lika glad var gång jag spelar låten i min stereo.
Efter denna urladdning så avtar överraskningarna men inte de bra låtarna som tur är. Okay att nivån inte kommer upp i samma klass som första halvan då de lite snällare rocklåtarna ”Victim of a Crime”, ”Away” och standardpowerballaden ”Broken Wings” inte berör nämnvärt men här finns ändå riffiga och småmetalliska ”Push it to the Limit” och ”Take Me High” som trots några nödrim innehåller en stark refräng.
Sen får även avslutningen med ”Long Live the Heroes” placeras i facket för roliga men rätt så banala musikstycken. Här hyllar bandet sina ungdomshjältar inom samma genre som de själva verkar och de gör det med en Dio-osande låt vars lyrik innefattar flera välkända låt- och albumtitlar. Kul men inte speciellt spännande.

De danska grabbarna har lyckats snickra ihop ett riktigt starkt debutalbum som trots några dalar oftast befinner sig på toppen av genren. Halvvägs ner i dalen hittar vi även sångaren Henrik Brockmann vars stämma är riktigt bra men ibland lite för klen för de hårdare numren. Sen är de övriga dalarna så pass djupa att ett högre betyg inte kan delas ut men tydligen så är redan skiva nummer två under uppbyggnad så de små fadäserna kanske är tillrättade till nästa gång förhoppningsvis.