6. Albatross
7. Jimmy and Georgia
8. Rack of Greed
9. Love Inspector
10. Joy Ride
11. Wooden Shoe

Detta var en oväntad återförening må jag säga. I slutet på sextiotalet, innan Kip Winger ens fått fjun på hakan, så bildade han Blackwood Creek ihop med sina bröder Nate och Paul samt kompisen Peter Fletcher och så vitt jag vet är detta gruppens första officiella skivsläpp. Varför bandet nu väljer att dra igång sin gamla ungdomssynd vet jag inte men jag kan tänka mig att den nostalgiska faktorn för de inblandade är hög trots att Paul numera inte ingår i bandet. Hur som helst så började bandet spela cover på låtar av hjältar som Grand Funk Railroad, Mountain, Lynyrd Skynyrd samt Led Zeppelin och det hörs för denna debut är djupt förankrad i sjuttiotalets riffbaserade rock. Detta självbetitlade album inleds i och för i ett skimmer av AOR men aldrig tillräckligt för att ta det skall ta överhand. Inledningen med ”Out in Outer Space” och ”Nothing But the Sun” är i och för sig småriffiga saker men lyfter aldrig och efterföljande ”Your Revolution” är på tok för AOR-ig för min smak. Skivan fortsätter sen med ”Dead Stung” som med sin lite modernare touch inte låter så illa. Sen följer två akustiskt drivna och lite lugnare spår i form av ”After Your Heart” och ”Albatross” där den förstnämnda inte alls faller mig i smaken med sitt Supertramp-aktiga utförande men där den andra känns klart intressantare.

Så långt är det en småtrevligt, men ingen hisnande, lyssning jag har fått ta del av men som tur är kommer det klart roligare spår på andra delen av skivan. ”Jimmy and Georgia” är en småsvängig sak som säkert skulle passa Black Stone Cherry som handen i handsken men den tycks aldrig riktigt ta fart. Efter detta höjer bandet tempot rejält med den Kix- och åttiotals-osande ”Rack of Greed” som visar upp bandet från sin bästa sida med ett skönt driv, medryckande riff och starka refräng. Bandet fortsätter sen att överraska med den Kiss-lika ”Love Inspector” vars sliskiga lyrik skulle få Gene Simmons grön av avund. Men trots ett skönt sväng så skiljer sig låten en del från det övriga materialet vilket gör att den mest känns lite udda. Avslutningen på plattan sker i form av den tungt riffiga ”Joy Ride” som inte alls känns speciellt upphetsande och allra sist hittar vi ”Wooden Shoe” vars softa framförande och stämsångsarrangemang mer för tankarna till något tidigt progressivt rockband och berör mig inte nämnvärt.

I det stora hela är ”Blackwood Creek” en småtrevlig bekantskap men grabbarna hade nog tjänat mer på att skippa de snälla tongångarna och istället kört vidare på det ettriga classic rock-riffandet.