8. Final Destination
9. Spirit Kiss
10. The Contract
11. Winter Skies (Demo)
12. Sands of Time (Demo)
13. Desecration of Soul (Mercyful Fate Cover)

Armageddon bildades i Halmstad 1997 av Christopher Amott som då som nu hanterar den ena gitarren i svenska Arch Enemy. Varför han startade detta band vet jag inte riktigt för samma års albumdebut andas, precis som huvudbandet vid den tiden, melodiös dödsmetall. Sen hade bandet ett litet uppehåll innan de släppte albumen ”Embrace the Mystery” samt ”Three” och nu kan jag mer förstå varför han ville pyssla med bandet för musiken skiljer sig rejält från det han annars sysslar med. Men mer om detta längre ner.
Hur som helst så har dessa två album varit omöjliga att få fatt i utanför Japans gränser, förutom på svindyr import förstås. Men nu gör Century Media en kulturgärning och ger ut dessa två små pärlor på nytt som ett dubbelalbum tillsammans med sedvanliga extraspår och utförliga kommentarer i bookleten. Då jag inte hört dessa två album i sin helhet tidigare samt endast fått ta del av återutgivningen digitalt så kommer jag grunda mitt betyg på musiken och inte själva utgåvan i sig. De extraspår som medföljer är totalt fyra demosar samt två covers (Iron Maiden och Mercyful Fate) och dessa ser jag endast som kul kuriosa och ger inget extra till helheten.

Skiva nummer ett innehåller ”Embrace the Mystery” från år 2000 och här hittar vi förutom Amott även Rickard Bengtsson (Last Tribe) på sång, Dick Lövgren på bas (Meshuggah, Arch Enemy, In Flames) och trummisen Daniel Erlandsson (Arch Enemy, In Flames, Carcass). Idel metalelit som borde kunna piska skiten ur vem som helst med stenhård dödsmetall. Men det är icke vad vi får ta del av på denna andra platta med Armageddon. Här är det istället flyhänt och småprogressiv power/heavy metal där Amott får visa upp sig från sin mest tekniska sida i det ena halsbrytande solot efter det andra. Vi får heller inte glömma alla de starka och upplyftande melodier som susar förbi under lyssningens gång. Musikaliskt förs tankarna både till Symphony X och Dream Theater men även ett band som Angra passar in i bilden trots att Armageddon har hittat sig ett hyfsat eget sound.Sångare Bengtsson rör sig ledigt mellan tonarterna och passar fint in musiken med en stämma som hamnar någonstans mellan forne Helloween sångaren Michael Kiske och Angras Edu Falaschi.

Raskt över till skiva nummer två som fått titeln ”Three” en gång i tiden och utgivningsåret för denna är 2002. Här får vi bandet som en trio där herr Amott tagit över alla de vokala bitarna (för utöver sitt gitarrspelade) och tidigare nämnda Erlandsson samt nye bassisten Tobias Gustafsson (Eucharist). Den musikaliska kakan är i stort sett den samma som sin närmaste föregångare men nu får vi ett mycket aggressivare och ruffigare sound som för tankarna mer mot heavy än power metal. Musiken är även riffigare och melodierna mörkare och inte lika utstuderade. Den musikaliska briljansen är dock intakt och Amotts sång är inte alls oäven även om han inte kommer upp i Rickard Bengtssons klass. Amotts röst passar dock bättre till den lite tuffare ljudbilden så ett sångarebyte var nog på sin plats trots allt.

Summa av kardemumman blir således att ”Embrace the Mystery” är en riktigt småtrevlig bekantskap som trots att den kan bli något enformig efter ett tag håller hög klass där ett mer varierat låtmaterial hade gjort att poängen stigit en pinne. Samma gäller ”Three” som jag dock håller som den mer intressantare skivan tack vare sitt mer riffbaserade låtmaterial. Båda håller dock samma klass och jag kan varmt rekommendera båda till er som uppskattar småavancerad power/heavy metal. Lyssna innan köp är dock en regel som får gälla om ni känner er sugna på att kolla upp Armageddon.

Embrace the Mystery 7/10
Three 7/10