2. My Nightmare Is Scared Of Me
3. Childmare (A Goodnight Story)
4. Lack Of Dreams
5. Is This Devil From Spain?
6. Is That Devil From Spain Too?
7. Neverending Dream

”Uninvited Dreams” är polska Osada Vida:s tredje album som släppts internationellt och kommer ett år efter ”The body parts party” som fick medlemåttliga 5 av 10 av Jukka Paananen hos Artrock. Återigen är det ett konceptalbum och temat denna gång är vår inre drömvärld, framförallt de drömmar som är av mer ångestladdad art. Bandet rör sig i gränstrakterna av sina landsmän i Riverside vilket indikerar relativt tungsint och atmosfärisk rock, där ju Porcupine tree brukar ange standarden.

Musiken mixar metal, fusion och prog i, vad keyboardisten Rafalo Paluszek menar, den bästa produktionen bandet hittills gjort. Där håller jag inte helt med, utan tycker det är en ganska murrig och platt ljudbild, där Lukasz Lisiaks mediokra sång är ganska långt tillbakamixad.

Överlag är de första fyra spåren på plattan mest ett ganska enahanda muller av upprepade riff och melodislingor i ett relativt statiskt spel.  Jag blir också lite putt på att trumspelet är så kantigt och fokuserat på att lägga exakta slag i de, givetvis självklara, avvikelserna från traditionell fyrtakt. Det blir liksom inget dynamiskt sväng utan mer en uppvisning i att man klarar av att spela ”progressivt” – fast det är svårt. På femte spåret ”Is the devil from Spain?” luckras ljudbilden upp med flamencogitarr och percussion. Låten är väl inte så fantasifull, men vi får ett trevligt avbrott. Tyvärr återupptas riffandet snabbt igen, även om ett ganska behagligt moogsolo i ”Is that devil from Spain, too?” lyfter en i övrigt ganska intetsägande låt. Även Bartek Bereskas gitarrsolo i låtens avslutning fröjdar örat. Avslutande ”Neverending dream” passerar 10 minuter och klarar, tack vare ett snyggt intro och läckert gitarrspel gränsen för godkänt.

Sammantaget är min bedömning att Osada Vida ännu inte spelar i elitserien, men att de emellanåt lyckas garnera sitt relativt stela och anonyma spel med enstaka gräddpass som ger visst hopp inför framtiden.

Betyg 5,5 av 10

Hans-Åke Höber