8. The Gallows are Calling
9. The Black Chamber

Bonus Tracks
10. Storm Caller
11. Eternal Reign
12. Rider of the Dark Reign

Det är inte ofta vi hör något från Sydafrika vilket gör mig extra glad att få recensera Warthane som bildades 2004. Sean Gouws (gitarr och sång) var djupt influerad av band som Kreator, Sodom och Destruction och ville starta ett band som musikaliskt drog åt det hållet. I september `06 spelades ”Black wings of sorrow” in med Sean som enda medlem i bandet. Plattan fick bra kritik och strax efter bildades bandet Warthane med Nazar Berezovsky på gitarr, Gavin Hockly på trummor och Dieter Engel på bas. Samtliga var stora fans av den här typen av snabb, oerhört teknisk trashmetal fylld av fantastiska melodier.

I Sydafrika var och i viss mån är den här musiken unik. Fansen växte som svampar ur jorden för det här var ett eget band som spelade en musik som tillät fansen att få utlopp för sina känslor. Warthane blev snabbt kända för sina hårda, vilda scenshower och visst kan jag tänka mig att dom är mycket, mycket bra live. Det driv Nazar Berezovsky har i sina gitarrer ger bandet ett väldigt egen sound och Sean kanske inte är världens bästa sångare men här är han världsbäst. Han liksom dom andra gör att bandet låter som en enhet och det är oerhört tight.

Under 58:27 minuter får vi nio låtar av yppersta världsklass plus tre bonuslåtar av samma höga kvalitet. Jag väljer att inte plocka ut någon för det här är en helhet man sällan hör. Det gör mig betagen och jag tycker väldigt mycket om den medföljande DVD:n. Den innehåller en promovideo men framförallt ett liveframträdande vilket jag tycker är oerhört smart gjort. Musik från Sydafrika är än så länge liten men inget säger att den inte kan bli större.

I augusti planerar Warthane att turnera i Tyskland under en månad. Kanske skulle man kunna få hit dom men annars får det bli en tur till Tyskland. Min vänskap med Sean kommer att bestå, han har fått upp ögonen för ett mycket, mycket bra band som jag varmt rekommenderar. Tyvärr kan plattan vara lite svår att få tag i men hör av er så hjälper jag er med kontakten och plattan är inte dyr.

8,5/10