2. Repaint the sky
3. Afraid of what we say
4. I want you to know
5. Over horizon
6. Am I losing touch?
7. Is it over?

Polska bandet Satellite grundades år 2000 av låtskrivaren Wojtek Szadkowski och spelar vad man brukar kalla neo-progressive rock. För mig var det en ny bekantskap men bandet har uppenbarligen rönt en viss framgång i Polen men även internationellt. Exempelvis så fick förra plattan ”Into The Night” fina recensioner på flera progrock-siter.

Nya plattan ”Nostalgia” innehåller endast sju låtar vilket ju verkar lite spännande för oss som gillar lite längre och komplicerade kompositioner. Mycket riktigt så får man sitt lystmäte i flertalet låtar som tänjer ut de former som man annars är van vid när det gäller dominerande mainstream rock. Låtarna är keyboard-dominerande och vi hör på ett flertal ställen de klassiska 70-talssounden med Hammondorgel och Mellotron-stråkar. Bland övriga musiker märks väl trummisen mest (på både gott och ont – jag återkommer till det senare).

Det neoprogressiva soundet väller över oss direkt i den första och riktigt långa låten ”Every desert get its ocean”. Ljudbilden påminner om Fish-erans Marillion men ändå väldigt annorlunda. Om inte annat är sånginsatsen betydligt mer avslappnad och inte så spänd som den som jag tycker Fish levererade. Dessutom är man här mer ambitiös med en hel del skön stämsång. På det hela taget gillar jag verkligen Robert Amirians sånginsats. Denna låt är lång och rätt komplicerad och det tog ett tag innan jag fick kläm på den. Dock tycker jag att den känns lite överarbetad och spretig vilket ibland kan drabba den här typen av långa kompositioner. Avslutningen är ändå skön med ett långt 10CC-inspirerat ”aaaaahhhh” allra sist (om ni förstår vad jag menar?).

Frågan är sen om inte följande låt nummer två (”Repaint the sky”) är plattans höjdpunkt. Framförallt på grund av den otroligt sköna takten som bär fram hela låten. Till detta hör vi även ackompanjemang av det lite ovanliga ljudet av triangel (är det Kurt Olssons Gudrun som extraknäcker?). Efterhand kommer en avslappnad skönsång av Robert och som pricken över i:t en tung keyboard-ackompanjerad refräng som sitter som en smäck. Plötsligt känns det rätt långt från neoprogrock men det kvittar för det låter bara så bra! Efter lite improviserat mellanspel på mitten kommer sen den tunga rytmen tillbaka men nu ackompanjerad av fina akustiska gitarrinslag och den avslutas sen fint igen med refrängpartiet understött av mastiga keyboards (welcome back neoprog!). Härligt!

Låt tre ”Afraid of what we say” är en riktig ballad, om man kan säga så i de här sammanhangen. Mycket melodisk och framförd varsamt till en början men med alltmer frenesi allteftersom. Lite av en tryckare och kanske lite harmlös men fin ändå. Dock avslutas den lite märkligt med ett parti där man gör ett försök att hotta upp den med lite mer takt och gitarrsolo. Men det blev kanske inte helt lyckat får jag nog säga. Framförallt trumarbetet känns lite ansträngt.

Följande låt nummer fyra ”I want you to know” är dock en av plattans bästa låtar. Framförallt gillar jag det underliggande temat på piano som vävs in fint med övrigt ackompanjemang under refrängpartiet och som funkar fint trots (eller kanske just på grund av) ständiga upprepningar.

Låt nummer fem ”Over horizon” delar möjligen sen förstaplatsen med låt två ”Nostalgia”. Det beror återigen på en oerhört medryckande takt som sätts upp av trummor och annan percussion. Men även på ett magiskt komp av dova Mellotron-stråkar som gör musiken oerhört spännande. Till det kommer sen sångarens lågmälda inledande sång vilken så småningom stegras gradvis och avslutas i en mäktig refräng där ytterligare keyboardskomp lyfter låten ytterligare. Sen följer ytterligare partier med upprepningar men med alltmer tyngd från alla instrument. En mycket medryckande låt som jag varmt rekommenderar som en inkörslåt till Satellite för den nyfikne! Jag kan tänka mig att det här kan bli en höjdare att köra live också.

CDn avslutas med två lugnare och betydligt mer melankoliska spår i balladstil (”Am I losing touch” och ”Is it over”). Återigen är det gott om dova Mellotron-stråkar (i de djupaste dova tonerna låter det verkligen häftigt) men även i lite högre skalor. Sista låten påminner inte så lite om Steve Hacketts spår ”Darktown” eller för den delen ”In Memorian” ifall man skall försöka beskriva stämningarna. Melodiskt och melankoliskt.

Överhuvudtaget är det här en mycket bra platta och jag har lyssnat mycket på den under den korta tid jag haft den för utvärdering. Den måste därför få ett riktigt bra betyg. Det som stoppar den från att nå de riktigt höga nivåerna är att vissa av låtarna känns lite spretiga och ostrukturerade (främst inledningsspåret). Sen kan jag inte låta bli att irriteras av att bandet använder så mycket synt-trummor. Jag tycker verkligen att det är störande och att soundet hade blivit mycket bättre om man gått lös på riktiga trummor istället. Det gäller kanske inte hela plattan (framförallt inte de två nämnda favoritspåren) men det är tillräckligt irriterande för att det måste nämnas. Men frånsett detta är det alltså en riktigt bra platta som säkert kan tilltala den kräsna progrock-skaran. Alltså – ännu en imponerande release av ett polskt band!