We Come Undone
Radiologue
Be The Hero
Microburst Alert
Stockholm
Blood

OSI är en så kallad supergrupp bestående av musiker från andra kända band. I det här fallet rör det sig om Jim Matheos (Fates Warning), Kevin Moore (Chroma Key och Dream Theater) och Gavin Harrison (Porcupine Tree). På de två tidigare utgivna plattorna (”Office of Strategic Influence” från 2003 och ”Free” från 2006) medverkade även Mike Portnoy (Dream Theater), Sean Malone (Gordian Knot och Cynic) och Steven Wilson (Porcupine Tree). På den nya plattan har man ytterligare en mycket intressant gästmusiker i Mikael Åkerfeldt från Opeth.

Direkt kan jag säga att influenserna från Porcupine Tree är mycket, mycket påtagliga på plattan. Om man inte visste det i förväg så skulle man rent av kunna tro att det rör sig om en ny release från Porcupine Tree. Redan titelspåret ”The escape artist” avslöjar en intensitet och ett driv i musiken som vi ju har vant oss vid från Porcupine Trees mer moderna alster (fast visst hör man också lite Fates Warning i musiken). Tunga gitarrer och ett rejält gung. Samma sak gäller låt nummer 3 ”False start”, låt nummer 6 ”Be the hero” och låt nummer 7 ”Microburst alert”.

I andra låtar kommer sedan en något annorlunda infallsvinkel i kompositionerna. Nu låter det mycket mer elektronika om musiken och syntar och rätt diskreta trummaskiner tar över. Speciellt låt nummer två ”Terminal” har det här stuket och här kommer man istället att tänka på 90-talspsykedeliska stilen hos Porcupine Tree. För mig är det enbart positivt för jag gillade den Porcupine Tree –eran bättre. Sångaren Kevin Moore gör ett bra jobb här med en avspänd och lite mystiskt, närmast viskande stil. Även låt nummer 4 ”We come undone” går på i samma stil och den har en väldigt stämningsfull synt-melodislinga i botten under hela låten. Låter väldigt bra. Ytterligare en låt i den här stilen är låt 5 ”Radiologue”. En låt med lite mer mix av de båda stilarna på plattan är den avslutande ”Blood”.

Med risk för att bli kallad alltför mycket patriot så måste jag ändå säga att plattans höjdpunkt är låt nummer 8 ”Stockholm” där det är Mikael Åkerfeldt som håller i sångmicken. En väldigt lugn låt med ett suggestivt komp av gitarr, syntar, diverse synttrumljud och så småningom ett väldigt fint trumkomp från Gavin Harrison. Och som Mikael sjunger! Det här är den typ av låt som jag tycker passar Mikael allra bäst. Avspänd och lugn sång med en härlig långsam takt i botten och en fin atmosfär i bakgrunden. Avslutningen är lite hårdare med lite tunga gitarrer och en mer distinkt takt. En absolut höjdpunkt på plattan. För fans av Mikael Åkerfelt och Opeth är kanske den här plattan ett måste (?).

Till slut måste jag ändå säga att plattan inte riktigt lyckades fånga mitt intresse fullt ut och det gör att den inte kan få de där riktigt höga poängen. Speciellt de tyngre låtarna gjorde mig så småningom lite avtrubbad efter några lyssningar (man lär sig låtarna fort och det blir för lite variation). Men slutomdömet är ändå gott och jag rekommenderar verkligen plattan, speciellt till fans av Porcupine Tree och Mikael Åkerfelt/Opeth.

Betyg: 7 av 10