06 In harms way
07 Information overload
08 Never letting go
09 Bring it
10 Wait no more
11 Straight up

Taz Taylor är en engelsk gitarrist som flytt hemlandet och rotat sig i södra Kalifornien. Sedan tidigare har han en instrumental platta (Caffeine Racer, 2004) och en med sång av ingen mindre än Graham Bonnet (Welcome to America, 2006) på meritförteckningen.

Att Taylor är kraftigt influerad av Michael Schenker framgår relativt omgående. Både hans komp- och solospel är präglat av tyskens flödande melodier. Och när nye sångaren Keith Slack (Steelhouse Lane) dessutom påminner om åtminstone två av Schenkers tidigare sångare, Kelly Keeling, vilken han förövrigt ersatte under en period, och Chris Logan, faller det sig naturligt att jämföra lyssningsintrycken med MSG-plattor som ”The Unforgiven” (1999) och ”Be Aware of Scorpions” (2002).

Soundet är följaktligen ganska torrt och avskalat utan att för den skull vara illa producerat. Taylors gitarrpartier – han spelar även bas och keyboards på skivan – är väl genomarbetade och känslan i hans solon är utmärkt. Låtkvalitén är alltigenom god och tangerar rent av referenserna ovan vid ett par tillfällen. Som sångare sköter sig Slack fint. Han når inte samma höjder som när han sjöng i Mike Slamers välpolerade Steelhouse Lane, men å andra sidan är den ruffigare stilen han sjunger med här bättre lämpad för TTB:s skitiga hårdrock.

Vad som däremot stör mig är att jag inte fick tillgång till riktigt alla spåren för denna recension. De båda avslutande numren utelämnades av någon anledning från min mp3-mapp – extra tråkigt med tanke på att erkänt skicklige keyboardisten Don Airey gästar på titellåten. Betyget är alltså lågt satt med hänvisning till att jag inte fått den kompletta utgåvan att recensera.