8. Winter 4:47
9. Trainfire 5:58
10. Lady Helen 6:05
11. Ki 7:20
12. Quiet riot 3:02
13. Demon league 2:55

En man som sedan ett antal år har bevisat, att gränsen mellan genialitet och vanvett är hårfin, är kanadensaren Devin Townsend. Denna multiinstrumentalist, sångare, kompositör och producent har länge förgyllt den musikaliska tillvaron hemma hos undertecknad. Denne ytterst produktive man har genom sina egna soloalbum, sina Devin Townsend Band plattor, samt även med de ”lite” mer intensiva och aggressiva Strapping Young Lad plattorna blivit en av mina absoluta favoritartister.

Townsend har aldrig varit rädd för att utforska nya musikaliska vägar och har genom åren provat på ett flertal olika stilar inom progrocken och den mer extrema metallen, och har vid varje tillfälle lyckats ta sitt koncept ytterligare ett steg vidare. Ett av flera typiska kännetecken för Devin har alltid varit den balansgång mellan det vackra, finstämda och ytterst välproducerade ljudlandskap som i de lugnare partierna har gett många tillfredsställande ljudupplevelser. Han skapar oftast inom samma låt, en motpol där aggression, ilska och frustration ger ett otroligt överproducerat sound, och där man möts av en formidabel ljudvägg, där gitarr/syntpåläggen känns närmast oändliga. Kombinationen mellan dessa båda motpoler är i min bok närmast genial, om än ibland lite svårsmält och inte alltid så lättlyssnad.

Det senaste kapitlet på den musikaliska resan, här framförd av Devin Townsend Project, har inletts med ”Ki ” och som är den första delen av en serie om fyra plattor. Devin måste sedan han la ner sitt andra band, Strapping Young Lad, ha genomgått en smärre metamorfos då han numera är helt nykter, drogfri och även säger sig vara fri från alla andra typer av beroenden som tidigare har kontrollerat och begränsat honom och hans tillvaro. Mannen som häromåret, i Sweden rock magazine blev framröstad att inneha en av hårdrockshistoriens tio fulaste frisyrer, (eller brist på frisyr) är numera helt befriad från hår. Hoppas att det inte är som i historien med Simson och Delilah, det vill säga att styrkan sitter i håret, för då är han numera helt körd.

På denna nya platta har Devin valt att samarbeta med delvis helt nya musiker än vad han gjort tidigare. Sin vana trogen, står han själv för alla vokala insatser samt gitarrspel, medan övriga musiker har valts efter: ” vilket temat på skivan var och vilken känsla den skulle förmedla”. Trummisen Duris Maxwell har ett ytterst brett register och har tidigare spelat med bland annat: Heart, Jefferson Airplane, The Temptations mfl. Bassisten Jean Savoie, däremot har i åratal spelat i ett Beatles-coverband som han turnerat världen runt med, vilket har gett honom en musikalisk rutin som har varit mycket användbar i detta projekt. Den ende musiker som har medverkat i något tidigare Townsend-relaterat band är keyboardisten Dave Young, som ingick i både Devin Townsend Band och Strapping Young Lad. Dave är en av Devins absoluta favoritmusiker och kan: ”spela precis allt som begärs av honom, och han är dessutom en ytterst följsam musiker”.

Nya plattan ”Ki” är alltså den första delen i en serie om fyra, som när de väl alla är inspelade, skall framföras live och senare utges som en samlingsbox om åtta plattor (fyra studio + fyra live), plus en dvd som dokumenterar hela serien. Med tanke på Townsends produktivitet så lär det nog inte ta alltför lång tid innan de övriga alstren i serien dyker upp ett efter ett, och vi kan börja se fram emot liveframträdandena.

Direkt ska sägas att den som förväntar sig en platta i ordinär Townsendstil lär bli rejält överraskad/besviken/nyfiken (välj passande epitet). Själv var jag ganska förberedd då jag läst pressreleasen ordentligt innan jag började lyssna. Plattan har den senaste veckan snurrat ganska många varv i spelaren, och vid de första genomlyssningarna så fick jag inget ordentligt grepp om den. Ska man enkelt försöka beskriva plattan så är det nog som att säga att Devin har lagt all sin ilska, aggression och frustration på hyllan, och i stället valt att arbeta med ett helt annat tonspråk och uttryck. Nästan helt borta är det överproducerade mangel med vrålande gitarrer, smattrande trummor och en sångare som skriker inälvorna ur sig, utan i stället bjuds man på en suggestiv, vacker och ibland lite meditativ ljudbild, där nyanserna är många och rikt flödande. Albumet är inte på något sätt aggressivt men är ändå väldigt intensivt i sin karaktär, och man undrar hela tiden vad som bubblar under ytan och vad som vill komma upp.

Townsend säger själv att: ”Ki” är ett utstuderat, strikt album, och en utmaning på vissa sätt där viskningen är högre än ropet. ”Ki” är på ytan lågmäld och oförutsägbar, men när den väl tappar tålamodet stannar den inte upp och ger efter, för den sortens ilska är väldigt tacksam och gör mig i slutändan bara olycklig”.

Själv är jag som sagt mycket förtjust i det mesta som herr Townsend presterat genom åren, och blev till en början ganska så besviken på nya plattan, men allteftersom jag lyssnade började jag förstå vad han egentligen ville förmedla, nämligen samma sorts känslor som tidigare, men nu i en betydligt subtilare och inte fullt så tydlig ljudupplevelse. Jag har alltid tyckt att Devin är en kanonbra sångare och framförallt en sagolik gitarrist, kompositör, arrangör och producent. Denna nya platta förmedlar dessa talanger på ett ytterst bra sätt, MEN jag saknar ändå det ibland övertydliga aggressionerna!! De flesta låtarna är mycket vackra i sitt tonspråk, med ganska så enkla melodier som ligger som grund där sedan Devin broderar ut sitt gitarrspel och sång. Ljudet är luftigt och välproducerat, och gitarrspelet är som vanligt fantastiskt om än betydligt mer finstämt och sparsmakat än tidigare. Sologitarrljudet är oftast helt rent och atmosfäriskt med massor av eko och delay, vilket ger en otrolig rymd över det. Kompgitarrljudet är oftast nästan helt befriat från de grymt distade gitarrer man har blivit så van vid, och det är nästan enbart i låten ”Heaven send”, som man riktigt känner igen den ”gamle” Devin.

En del av låtarna är väldigt suggestiva, nästan lite malande repetitiva och kan ibland kännas lite tråkiga och händelsefattiga, då ibland även sången maler på i samma stil. Kvar finns dock den grymma atmosfär som Townsend är en sån mästare på att skapa, även om det på denna platta inte handlar om de tidigare beskrivna motpoler som jag tycker så mycket om, utan att det här i stället handlar det om snygga arrangemang, kristallklart ljud och lugna musikaliska känslolägen. Ett av de spår på plattan som bäst summerar ovanstående beskrivning är nog ”Terminal”, som är mycket snygg, harmonisk och karismatisk i sin karaktär. Generellt kan jag nog säga att flertalet spår ger mersmak, medan ett par inte riktigt håller måttet fullt ut, och det då på grund av ett lite tjatigt och enformigt grundtema. Totalt sett så handlar det ändå om ett helt nytt musikaliskt ganska så djärvt grepp från den galne kanadensaren. Den bestående slutkänslan som sitter kvar handlar ändå nog lite om besvikelse, för visst har Townsend tagit ytterligare ett steg i den musikaliska utvecklingen, men slutresultatet känns ändå med Devinmått mätt, ganska så slätstruket och intetsägande.

5,5 / 10