13. It’s Only Me
14. Masters of Illusion
15. King of the Castle
16. And We’ll Go Hunting Deer
17. Queen of Hearts

+ bonus features.

Pendragon firade 30 år som band ifjol och när dom passerade Katowice, Polen den 31:a oktober dokumenterade dom detta med hjälp av polska Metal Mind Production. Wyspanski Teart som stället heter där inspelningen ägde rum, har haft Pendragon som gäster många gånger tidigare och tre eller till och med fyra DVD’er har kommit till där.

Då det är ett jubileum vi betraktar är tanken också att vi skall få till spis smakprov från hela det stora smörgårdsbord av klassiker som bandet skapat. Naturligtvis passar de också på att bjuda på rariteter som inte framförts på många år och det är ganska smart med tanke på att Pendragon släppte en live-DVD så sent som 2007, också den filmad på Wyspanski Teatr. Tyvärr har de valt att inte spela några låtar från sina två första släpp, EPn ”Fly High Fall Far” och fullängdaren ”The Jewel”. Förutom jubileumsfirande var turnén också en promotionresa för den förträffliga plattan ”Pure”, som vi här hittar tre låtar ifrån.

Det som slår mig från det första spåret är vilken energi den nya trummisen Scott Higham tillfört, det kändes redan på ”Pure”, och att se sådan spelglädje i full blom är ett rent nöje. Nick Bartlett som har en röst vi lärt oss att älska eller hata är också en förträfflig gitarrist och det får vi många bevis på.. Clive Nolan är som vanligt ett ypperligt proffs på klaviatur men, för dagen iklädd veteranmilitärkläder, Peter Gee blir på något sätt osynlig trots att han oklanderligt framför sina basgångar.

Mina favoriter är ”A Man of Nomadic Traits”, ”Eraserhead” och inte minst ”Masters of Illusion” – de glänser lite mer än de andra i mitt tycke. ”Breaking The Spell” får också toppbetyg och resterande finns det egentligen inget att klaga på förutom ”And We’ll Go Hunting Dear” som framförs i sista extranummer-delen. Att dom stoppar in detta sömnpiller i slutet är lite märkligt och gör ett halv poängavdrag. Filmningen är professionellt utförd och ljudet är kanon. Jag stördes i början av väldigt ingående bilder på åldrande Nick och Clive men insåg snart att det är fantastiskt att de skiter i sånt fåfängt tänkande och istället låter oss se hur de faktiskt njuter av att stå på scen.

Extramaterialet består av intervjuer, historia, diskografi, bilder etc. Den ganska långa intervjun är väldigt trevlig och visar upp Nick på ett alldeles strålande humör och med ett förnyat självförtroende.

(Pendragon fick fina utmärkelser på 2008-års omröstning på DPRP med albumet ”Pure” och Nick som gitarrist www.dprp.net/dprpoll/2008/index.php)

Ett måsteköp!

Betyg: 8.5/10