8.Shut Out The Sun
9.The Brave
10.Nonsense Mediated Decay
11.Circus
12.Coordinates
13.Freedom

Jag hade aldrig hört talas om Believer som bildades i Pennsylvania i mitten av 80-talet innan den här promon dök ner i brevlådan för ganska länge sedan. Att det har tagit så lång tid att recensera den beror dels på min sjukdom men framförallt på svårigheten att ta på bandets musik. För första gången på väldigt länge har det varit svårt att få ner något men det är bandets första platta sedan 1993. Kvar är Kurt Bachman på gitarr och sång och Joey Daub på trummor som tillsammans med nykomlingarna Jeff King på keyboard och programmering, Elton Nestler på bas och programmering och Kevin Leaman på gitarr utgör dagens Believer. Musiken kallas i promobladet för unik och man refererar till band som Pestilence, Cynic och Faith No More vilka samtliga är band jag inte kan så väl och det spelar ingen roll för det känns mest som om Believer försöker få ur sig så mycket oljud eller skall vi kalla det musik som möjligt. I avslutande ”Nonsense mediated decay” ger dom sig på att låta som ett Dream Theater som inte kan spela. Det låter hemskt vilket gör låten till en av de värsta och sämsta jag någonsin har hört.

Sången borde Kurt Bachman ha överlåtit till någon annan för det där med att growla och kunna låta arg klarar han inte, det blir bara patetiskt. Samspelet mellan Joey Daub och Elton Nestler finns inte hur jag än söker och någon låt som lyfter hittar jag inte heller. Över huvudtaget saknas ett musikaliskt samspel vilket gör plattan statisk och helt känslolös. Det är en typisk dammsamlare och Believer glömmer vi för det här är inte bra utan riktigt, riktigt dåligt.

1/10