E-Mail

info@artrock.se

 

Recensioner

Gästbok

ArtRock MySpace

 
 

 

 

Illumion - Hunting for significance (Progress Records)

 

1.Encomium
2.Scarlet sin
3.Chrysanthemum
4.Into the labyrinth
5.Metamorphosis
6.The prophecy
7.Under the harrow
8.Died for beauty
9.Infinity
10.Whirlwind
11.The bliss

Eveline van Kampen:Electric / Acoustic guitars, erhu
Annemieke de Boer:Keyboards
Esther Ladiges: Vocals, flute, percussion
Peter H. Boer: Basses, stick, keyboards
Emile Boellaard:Drums
Eveline Simons:Keyboards

 

Efter att ha tagit sin examen, 2002 vid musikkonservatoriet i Alkmaar, Holland, beslöt sig Eveline van Kampen för att det var dags för henne att sätta sina musikaliska drömmar i verket. För att förverkliga detta, så kontaktade hon Peter H. Boer, som för övrigt hade medverkat på hennes examensprojekt vid konservatoriet. Peter hade ett progressive-fusion band kallat Songs of the Exile (S.O.T.E), där även trummisen Emile Boellaard värvades ifrån. Esther Ladiges hade precis som hon själv avslutat en utbildning vid samma konservatorium och hade dessutom erfarenheter ifrån band som: Sangamo, Ixion, Entropy och Ayreon. Under de första åren kom och gick ett par keyboardister innan sättningen blev permanent genom Annemieke de Boers inträde i bandet. Till en början spelade man både Evelines egenkomponerade musik, samt en del covers från band som: Pain of Salvation, Fates Warning mfl, vilket man gjorde för att hitta sin egen musikaliska nisch, och man använde inspirationen från nämnda band för att skapa något eget och unikt.

Illumion är enligt pressreleasen som: The Gathering möter Magenta, med Ayreon-influenser, och visst känner man igen dessa bands tonala språk när man hör bandets debutplatta, ”Hunting for significance”, för även här handlar det om snyggt och tekniskt spelad symfonisk progressive, med ett stort feministiskt drag över sig, vilket blir naturligt med en kvinnlig sångerska/frontperson.

Själv är jag inte så inlyssnad på The Gatherings musik, medan vissa av Ayreons plattor och framförallt Magentas senare alster tilltalar mig rejält, och detta då bland annat för den kvinnofrontade sången.

Textmässigt har ”Hunting for significance” inspirerats av historiska händelser, litteratur samt resor, och har här sammanvävts med en mysticism om det mänskliga sinnet/hjärnan, och allt detta tillsammans skapar en imaginär fantasivärld.

Musikaliskt handlar det här om en ytterst välspelad och intrikat symfonirock, där framförallt Eveline van Kampens gitarrspel står i centrum. Själv har jag inga som helst erfarenheter av kvinnliga progressiva gitarrister, och väldigt få erfarenheter av kvinnliga progressiva musiker i övrigt heller, och har därför inget att jämföra med, men det ska direkt sägas att dessa musiker verkligen kan sin sak!

Eveline har en ton, frasering, teknik och variation i sitt spel som är fullt jämförbar med vilken manlig gitarrist som helst, och hon hamnar aldrig i det träsk av gitarronani som så många gitarrister annars har en tendens att alltför ofta göra. Hennes spel är alltid mycket smakfullt och vackert framfört, medan hon ibland glimrar till och bränner av ett kort men mycket tekniskt solo. Hennes medmusiker är även de mycket skickliga på sina respektive instrument, och framför Evelines egenhändigt komponerade musik på ett mycket avancerat men smakfullt sätt. Bitvis bränner det till ordentligt och blir rejält tungt, vilket bryter av mot det emellanåt ganska så välpolerade musikaliska mönstret.

Esther Ladiges har en mycket vacker, ganska spröd stämma och det är här mina enda negativa tankar om plattan kommer in, nämligen det att sången ibland blir lite ”för” vacker och stämningsfull för att helt tilltala mig. Hade varit skönt med lite Angela Gossow (Arch Enemy)- grymtningar , eller varför inte lite maskulina röster i de tyngre partierna för att ytterligare skapa lite tyngd och brutalitet. Detta är dock bara en rent subjektiv reflektion som bara står för mig själv, men som hade höjt min intressefaktor ytterligare. Måste dock erkänna att för varje gång jag hör plattan så tänker jag mindre och mindre på detta ”negativa”, utan njuter bara av den ytterst välljudande musik som Illumion levererar.

Samtliga spår på plattan håller en förvånansvärt jämn och hög kvalitet för att vara ett debutverk, och det märks inte minst i de mycket omväxlande låtarna, och det mycket gedigna instrumenthantverket. De spår som ändå har satt sig lite extra är framförallt ”The Prophecy”, där Evelines gitarrspel glänser lite alldeles extra i flera jazz/fusion-aktiga solon, men även  ”Into the labyrinth” och ”Died for beauty” ger extra lyssningsvärde. På låten ”Metamorphosis” som handlar om kinesiska dynastins uppgång/fall, gästas bandet av Marjolijn Kaiser på instrumentet Pipa, som är ett slags 4-strängad kinesisk luta, vilket ger en extra lite orientalisk touch. Bitvis tycker jag mig i en del spår, känna igen vissa tonlägen och fraseringar från våra egna storheter Wolverine.

Inspelningen av plattan har gjorts i Peter H. Boers ”The granny attic studios”. Peter har även producerat, mixat och mastrat plattan på ett mycket kompetent sätt, vilket har gett ett mycket välljudande slutresultat, med en distinkt, klar och samtidigt organisk ljudbild, där instrumentbalansen är väl avvägd. 

För att knyta ihop säcken på ett bra sätt kan jag bara konstatera att, Illumion har skapat en mycket bra och omväxlande platta, där samtliga musiker, och i detta fallet handlar det faktiskt om att 4 av 6 är kvinnliga, levererar fullt ut en superkompetent progressiveplatta, som ger mersmak för varje lyssning.

www.illumion.net

 

8 / 10

 

Staffan Vässmar

 
 

 

 

  

  

 
  

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna