9. Iron Curtain
10. Pielgrzym (Pilgrim)
11. Z miłości jestem
12. Rainbow Man
13. Blues
14. Welcome - Reprise (Full Version)

Trots att SBB har en historia som går tillbaka ända till 1971 hade jag aldrig hört talas om dom innan den här DVD:n kom med posten för några dagar sedan. SBB bildades som Silesian Blues Band som 1974 blev till SBB och under åren har dom spelat på dom flesta festivaler. 1978 delade dom scen med Bob Marley på Roskilde festivalen och SBB har spelat med band som Mahavishnu Orchestra, Omega, Canned Heat, Jack Bruce Group, Soft Machine med flera så några dunungar är dessa tre herrar inte. Jósef Skrzek på keyboards, piano, bas och sång, Anthimos Apostolis på gitarr och trummor och Gabor Nemeth på trummor är tre mycket rutinerade musiker som samtliga imponerar. Jag är oerhört förtjust i Anthimos fantastiska, ofta raffinerat lågmälda gitarrharmonier som ibland övergår till solon. Tankarna går osökt till Greenslade och Colosseum men även tidiga Rush samtidigt som det doftar Polsk jazzrock med stora symfoniska inslag. Ibland svävar improvisation fritt vilket är befriande. Jag njuter och låter mig gärna förflyttas in i drömmarnas värld allt medan den ena fantastiska melodin avlöser den andra ännu mer fantastiska.

Vi får 14 låtar som har en enorm musikalisk spännvidd som sträcker sig från det lugna jazziga till lite tuffare symfoni/progmetal tonerna. Många stycken är instrumentala med rent geniala melodier. Det är just sättet att bygga upp melodierna som fascinerar och än mer fascinerad är jag över hur bandet lyckas bibehålla intensiteten i sin ofta ganska makligt lugna men samtidigt oerhört komplexa och intrikata musik. Jag är väldigt förtjust bandets sätt att skapa en meditativ stämning som svävar genom hela konserten. Kulissens färger går i blått för att ibland skifta över till en behaglig grön färg allt medan låtarna flyter fram. Ibland väcks man av toner i upptempo och/eller sång. Sången är ofta ödslig och ibland lite klagande vilket ursäktar Jósefs vokala insatser som inte riktigt når upp till hans instrumentala dito. Det är egentligen den enda plumpen i protokollet för Gabors trumsolo känns uppfriskande i ”Drum battle/Walking around the stormy bay”.

Låtvalet håller mycket, mycket hög klass men nog är inledande ”Defilada”, ”Skala (The rock)”, ”Iron curtain” och ”Blues” helt suveräna låtar där keyboarden ofta dominerar. Det är orglar, pianon och syntar i en härlig men strukturerad blandning som får näring otroliga gitarrer och ganska jazziga trummor. Gabor påminner ibland om Jon Hiseman (Colosseum) men har en något mer orientalisk klang i sitt trumspel.

Vid sidan av låtarna får vi ett video clip på ”Camelele” som är ännu en plattans bättre låtar. Vi får även en studiodokumentation som kan vara intressant. Konserten är inspelad i Wyspianski teatern i Katowice 16:e februari i år och själv har jag precis fått upp ögonen för SBB som är minst lika intressanta som gamla favoriterna i Colosseum. Det är bara att hoppas att vi får se SBB här i Sverige för deras musik är otroligt njutbar i detta stressens tidevarv.

7/10