Inside my Fear
La Fin Absolue du Monde
Obsession Red Blood
Lost
Waking the Child Part 1
Waking the Child part 2

Alchemy Room är ett italienskt band kring gitarristen och låtskrivaren Fabio La Manna som startade 2007 i Turin. De beskriver sitt sound som pendlande mellan progressive metal till heavy metal vilket jag tycker stämmer rätt väl. De progressiva influenserna skulle kunna komma från band som Pain of Salvation och Evergrey, i alla fall finns det partier som påminner om dem. Förutom Fabio består bandet av trummisen Andy Monge, basisten Tommaso Bosso och den nyligen rekryterade sångerskan Irene Mondino som i promo-materialet beskrivs som den perfekta rösten för bandets musik.

Bästa låtarna är inledningsspåret ”Inside my Fear” och låt nummer tre ”Obsession Red Blood”. Båda låtarna har tidvis ett spännande sound. Speciellt den förstnämnda har några sköna gitarrpartier med både ös och känsla. Låt tre är lugnare och mer melodisk och här kommer Irenes röst till sin rätt.

Övriga låtar känns tyvärr rätt stökiga och jag får erkänna att jag trots många genomlyssningar inte riktigt får kläm på dem. Det finns fina partier men också en väldig massa oinspirerade och rätt tråkiga delar som inte får mig att vilja lyssna vidare. Det gäller framför allt låt fem ”Waking the Child Part I” som är väldigt experimentell men tyvärr med rätt negativt resultat. Att Irene Mondino skulle passa bandets musik kan jag inte helt hålla med om. Hennes röst är tidvis alldeles för tunn till det rätt tunga soundet. Om jag skall ge en liknelse så är det som om Magentas sångerska Christina Booth skulle vara ”leadsinger” för Evergrey. Det blir fel på något sätt. Det är först i de lite lugnare partierna som det fungerar bra. Förutom redan nämnda exempel kan man också lägga till avslutningsspåret ”Waking the Child Part II” som i alla fall tidvis är riktigt njutbar. Men det når ändå inte upp i Magenta-klass.

Betyg: 4 av 10.