2. Life support
3. Stronger than friction
4. One fatal mistake
5. Ryker skies
6. The province
7. Closer

Banden som idag förvaltar arvet efter 1970-tals Genesis är få. Vi har italienska The Watch som ömsom turnerar på ett klassiskt Genesisalbum ömsom eget av Gabriel-eran influerat material, samt i viss utsträckning Marillion och It Bites. Men inget band är lika konsekvent i sin dramatiska och episka proggrock som IQ. Där ovan nämnda brittiska kollegor för in pop-element i sina låtar skyr IQ konsumtionsaspekten som pesten. Följaktligen skall deras musik avnjutas som ett teaterstycke eller en film, från början till slut. Och vill man ha full utdelning skall man upprepa sessionen flera gånger. Upplevelsen blir på så sätt mycket större.

”Frequency” är det nionde albumet sedan starten med ”Tales from the lush attic” 1983 och det första utan originalmedlemmen, keyboardisten Martin Orford, som hoppade av för två år sedan. Orford gav ut en synnerligen lyckad soloskiva förra året och frågan är huruvida bandet klarar av att hålla sin skyhöga kvalitetsnivå utan denne nestor.

Svaret är ett rungande ”Ja!”. Ersättaren Mark Westworth är mycket kompetent, jobbar visserligen med mer mellotron än sin företrädare, men har samma osvikliga känsla för varma, rymliga ljudkulisser och dekorativa melodislingor. Annars är allt sig likt: Peter Nicholls är alltjämt en vokal Gabriel/Fish-hybrid och de omsorgsfullt komponerade styckena hänger samman som i musikaler. Låtarna är vemodiga men samtidigt mycket vackra och bandets förmåga att bygga upp dramatik ur spröda ”Elton John-melodier” är ofelbar. Däremot saknar jag lite temperament. Något ytterligare spår än ”The province” hade gärna fått skruva upp tempot. På ”Frequency” förlitar de sig i allt för stor utsträckning till kontrasterna mellan vemod och drama för att skivan skall konkurrera ut ”Dark Matter” som min favoritskiva med bandet.