10. Bethanian Theme
11. Burning Beautiful Flowers
12. Cabris Sans Cornes
13. When the Phoenix Flies
14. Into the Blue
15. Three Hammers Plus

Lucifer Was, ett av de mer anonyma norska banden än så länge, har en brokig karriär bakom sig. De drog igång tidigt sjuttiotal och upplöstes några år senare för att sporadiskt visa små livstecken då och då efter det. Men efter påtryckningar från skivbolaget Record Heaven har nu bandet gått en ny vår till mötes och har släppt till dagens dato fem album. Även denna skara skivor har sin egna lilla historia då de består av antingen låtar från då det begav sig första gången eller är helt nyskapade. Mer om detta finns att läsa på det digra internätet för den intresserade.

Musikaliskt rör sig normännen i den progressiva hårdrocksfåra som Jethro Tull befinner sig i men anknytningar till både Uriah Heep och Black Sabbath som Scorpions finns för den som vill det. Från debuten ”Underground and Beyond” (1997) fram till fjärde given “The Divine Tree” (2007) har bandet hela tiden utvecklats och fler och fler instrument har fått ta plats i ljudbilden. Numera trängs flöjt, mellotron och fiol med de mer traditionella hårdrocksinstrumenten och tillsammans blir alltihop till en lite egensinnig progrock.

Nu på femte given, betitlad “The Crown of Creation”, tar bandet ytterligare ett kliv i utvecklingen och samarbetar numera med Kristiansand symfoniorkester. Detta har resulterat i en storslagen rockopera som mer liknar en symfoni än ett rockalbum. Thore Engen och Freddy Linquists gitarrer skriker som sig bör när de levererar sina riff men faktum är att den sköna sjuttiotalsrock jag lärde mig att älska på deras ”In Anadi's Bower” (2000) nu mest får agera andrafiol känns det som. Det är istället långa, vackra och svepande symfonistycken som underskattade vokalisten Jon Ruder mestadels sjunger till numera och på skiva blir inte detta så intressant som man skulle kunna tro. Nej detta är nog skapat för att upplevas live, vilket också har funnits läge till i hemlandet.

Men säga vad man vill. Lucifer Was har verkligen lyckats skapa ett stycke musik som förenar det symfoniska med hårdrocken på ett snyggt sätt. De gånger vi får vad som skulle kategoriseras som traditionella låtar så märks det även att bandet är sina rötter trogna och då svänger det något hejdlöst. Men till trots så blir inte detta mer än en skön platta att ha på i bakgrunden när du skall ta det lilla lugna och krypa ner i soffan med en god bok för de riktiga låtarna är för få och det symfoniska är inte exceptionellt.