4. The Visitor
5. Manalan Vartija
6. Tuoppein'nostelulaulu
7. Chant of the Winged One
8. Of Betrayal
9. Desolation: White Wolf

Finlands nästa hopp inom den så kallade ”skönheten och odjuret” genren efter Nightwishs brytning med operasången stavas Kivimetsän Druidi och bör inom en snar framtid börja röna lite framgång med sin egennämnda ”extreme fantasy metal” tycker jag. Debuten ”Shadowheart” (2008) lovande mycket gott och uppföljaren ”Betrayal, Justice, Revenge” som nu är här bygger vidare på den grund debuten skapade. Men det är inte den finska scenen som de hämtar mest energi ifrån utan istället tar de sikte på den nederländska där man mer än gärna blandar symfoniska och progressiva element med både thrash och black metal emellanåt. Men Kivimetsän Druidi rör sig dock ledigt mellan genrerna och plockar influenser lite här och där och det är också där jag tycker bandet har sin styrka. Låtarna skiftar nämligen hela tiden utseende men dock med en ständig röd tråd som man lätt kan följa. Ta ”Seawitch and the Sorcerer” tillexempel som börjar med en härlig thrashriffskaskad innan lite traditionell bombastisk operametal tar vid med sina symfoniska förtecken innan vi sedan slungas in i ett blixtrande black metal-osande parti. Jag skulle vilja jämföra dom lite med holländska Epica även om skillnaden är påtaglig i kvalité till de senares fördel. Men Kivimetsän Druidi använder sig även av folkmusiken för att skapa sitt sound vilket nyss nämnda kollegor inte gör. I ”Tuoppein'nostelulaulu” (jo låten heter så) ger de sig nämligen på att spela en hederlig ölhävarsång likt det landskollegorna i Korpiklaani pysslar med och lyckas med detta även ge oss skivans klarts gladaste och roligaste låt.

Till detta har vi naturligtvis den sedvanliga duellen mellan det goda och den onda både i lyriken och i det sångtekniska. Leeni-Maria Hovila operasång är kanske inte bäst i genren men ändå tillräckligt bra för att sjunga skiten ur det mesta om hon bara vill skulle jag tro. Jag är inget stort fan av just operasång men då det, som i dessa finnars fall, används både som huvudelement och komplement växelvis så blir det njutbart. Det är som bäst då hon backar upp den manliga stämman som Joni Koskinen besitter för hans growl och black metal-skrik höjer helt klart intrycken i den smått omvälvande mixen av genrer. Som allra bäst blir kombinationen i ”Of Betrayal” som uteslutande har manligt ledgrymtande men i bakgrunden hörs sen den kvinnliga stämman som skapar atmosfär och melodi. Dom har ett snyggt samarbete där helt klart.

Bandet har som ni märker alla förutsättningar att lyckas inom sin del av hårdrocksfären men dom har dock en bit till att vandra för ”Betrayal, Justice, Revenge” är inte fulländad. Nej allt för många spår liknar varandra och de refränger och melodier som skall vara ryggraden i musiken saknas. Det finns få partier man minns förutom tidigare nämnda spår och jag saknar något mer som sticker ut och ger skivan karaktär. Men jag har ändå svårt att värja mig från bandets småcharmiga respektlöshet inför rådande regler om hur musik skall skapas och blandas ihop. Dom kör istället på och gör det dom själva vill och tycker är bra vilket förmodligen kommer leda till att de på nästa skiva kommer att ta ytterligare ett steg både i karriären och på betygsskalan.

Betyg: 6,5/10