8. The News Underneath
9. Flesh Colored Canvas
10. Wrecking Ball
11. Get Out
12. Tortured Artist Saint
13. Shadow the Walls

Denna femling vid namn Dead Confederate härstammar från Georgia, USA och har nu haft den goda smaken att albumdebutera. Detta är mitt första möte med bandet och jag överraskas över hur något så överambitiöst faktiskt kan vara njutbart emellanåt. Grabbarna har verkligen tagit vara på sina influenser och gjort något eget. Dom listar album som “On the Beach” (Neil Young), “Meddle” (Pink Floyd) och “Bleach” (Nirvana) som nyckelalbum när det kommer till influenser och man kan knappast beskylla dem för att ljuga. Det är storslagen psykedelisk rock dom bjuder på där Neil Youngs utdragna gitarrlarmande, Nirvanas desperata ångest och Pink Floyds episka atmosfärer ligger till grund för musiken. Pink Floyd bör kanske nämnas lite i skymundan för deras musik och Dead Confederate dito är inte alls lika men det är dock dem jag först kommer att tänka på när jag hör de mest episka styckena. Även ett band som Dinosaur Jr. bör nämnas då deras skruvade rock förmodligen inspirerat bandet mer än vad de vågar erkänna.

Problemet är att både skivan och vissa låtar är väl långa. De flesta av de tretton spåren klockar in på fem minuter eller mer och en låt stannar inte förrän efter tolv minuter. Det blir därför för mycket flum och de allt för många långsamma partierna tycks ibland inte kunna ta slut. Det gör att skönt rockiga saker som ”Heavy Petting” och ”The Rat” försvinner en del trots att denna du inleder albumet. Dessutom saknas det ett antal starka refränger för att det skall bli minnesvärt också.
Nej amerikanerna är som bäst när de låter Neil Young-gitarren yla i tunga ”Start Me Laughing”, episka ”It Was a Rose” eller som när de rör sig åt lite mer lättillgängligare trakter som i avslutande ”Shadow the Walls”.

En intressant debut dock och bör kunna intressera den som uppskattar sin rock tungsint, desperat, mörk och utsvävande. Det krävs dock ett antal genomlyssningar för att kunna förstå sig på skivan. Men det är inte säkert att ens det räcker för jag har fortfarande efter ett tjugotal genomkörningar fortfarande inte fått grepp om ”Wrecking Ball”.